Blogg

Så har corona påverkat rekrytering inom tech

IT-branschen har länge varit utmanande att rekrytera inom, och i mars när coronakrisen slog till mot företagen i Sverige så var det många som undrade hur förutsättningarna att rekrytera inom tech skulle påverkas.  Vissa trodde att det skulle bli ännu svårare att lyckas då många kandidater värnade om sin heltidsanställning mer än innan. Vissa hävdade dock tvärt om att det skulle mindre tufft att rekrytera inom IT då så många blivit uppsagda samtidigt som många företag direkt stoppade sin rekrytering. På Ants är vi inte så mycket för att tycka till eller gissa, så vi tog fram statistik för att få svar på frågan – hur har Corona påverkat rekrytering inom IT?

Hur påverkade Corona möjligheten att rekrytera inom tech?

Vi gick alltså in och kollade 6 slumpvalda kunders rekryteringsstatistik veckorna innan Corona slog till och jämfört dessa med veckorna från Coronas intåg fram tills semestern. Resultatet blev att hälften av dessa fick ökad svarsprocent med upp till 10 procentenheter. Dessa kunder hade även en klart ökad intressefrekvens. Samtidigt minskade svars- och intressefrekvensen markant hos en kund.

Självklart inget statistiskt säkert underlag men vår hypotes är att trygga arbetsgivare har lättare att anställa i samband med Corona, helt enkelt för att det finns fler kandidater på marknaden. Samtidigt får arbetsgivare som upplevs som mindre trygga det svårare speciellt att attrahera utvecklare och programmerare som idag sitter på trygga anställningar.

Hur bör man rekrytera i dessa Coronatider?

Vår första slutsats är att man bör passa på. Det finns fler och bättre kandidater tillgängliga och det är en möjlighet för bolag att passa på att rekrytera när arbetsmarknaden är sval. (Eller mindre stekhet kanske är bättre formulering när vi pratar just techrekrytering.)

Andra slutsatsen är att man bör anpassa budskap, rekryteringsprocess och erbjudande till rådande tider. Kanske är det mer vanskligt att kräva provanställning i 6 månader än vad som är fallet i mer normala tider. Kanske bör man vara redo att hantera fler frågeställningar kring finansiering och kundsituation. Ju mer man lyckas anpassa desto större chans att man kan se möjligheter i denna märkliga period.

Tredje slutsatsen är att annonsering funkar bättre. Vi såg en markant skillnad i utfallet från annonsering. Att i tuffa tider vara den som rekryterar sticker ut på ett positivt sätt. Ett välformulerat budskap både sprids och konverterar i form av ansökningar bättre än normalt.

Hur ser hösten ut?

Det är alltid vanskligt att prognostisera framtiden. Fingret i luften just nu ger dock en bild av att situationen tydligt är på väg att normaliseras. Pandemiläget kan självklart återigen vända mot det sämre men den extrema situation som upplevdes i våras känns inte sannolik. Därav gäller det för bolag som vill passa på att rekrytera nu när kandidaterna är många att agera. De bolag som är snabbast att agera när kriser kommer men även snabbast att återgå till tillväxt när tiderna är bättre brukar gå vinnande ur föränderliga tider.

 

För mer data och analyser, se vår senaste årsrapport om statistik och nyckeltal inom techrekytering:

Statistikrapport för IT-rekrytering

 

Läs mer om IT-rekrytering:

IT-rekrytering

Här kan du läsa en ytterligare analys hur Covid-19 har påverkat IT-rekryteringsbranschen:

https://www.voltinternational.com/blog/2020/05/how-covid-19-has-affected-the-recruitment-drive-for-tech-professionals

Missa inte