Tre framgångsfaktorer när man skall rekrytera chef
Alla insatser som kan öka sannolikheten att en chefsrekrytering blir framgångsrik bör utvärderas. Även svulstigare utvärderingssteg som normalt är svåra att räkna hem i rekryteringsarbetet kan vara aktuella i samband med en chefsrekryteringar. Vi kan återkomma till det men som en stor del av rekryteringsprocesser kan chefsrekrytering delas upp i tre framgångsfaktorer: många bra kandidater, positiv kandidatupplevelse och effektiv utvärderingsprocess.
Bra kandidater vid chefsrekrytering
För att säkerställa att du får in rätt kandidater i samband med rekrytering av en chef krävs tre saker: 1. effektiv researchstrategi, 2. effektiv annonsering, 3 rätt nätverk. Även i samband med rekrytering av höga chefstjänster är målgruppen ofta ganska stor. Det är därför ofta både mer tidseffektivt och kvalitativt att nå rätt kandidater genom headhunting och annonsering. Istället för via kontakter och nätverk.
Ansvar för rekrytering och IT strategi ligger ofta på chefer
Rekryteringar är ofta en del av chefsansvaret. Följderna av en felrekryterad chef kvarstår därför i bolaget långt efter att chefen inte längre är kvar. Inom Tech och IT är det ofta cheferna som sätter de tekniska strategierna samt väljer system och stack. Även här gäller därför att en felrekrytering kan bli tung att åtgärda retroaktivt.
Rekrytera Chef med hjälp av annonsering
Annonsering i samband med en rekrytering av chef ger ett märkbart bättre resultat. Med annonsering i sociala medier kan du genom den data som plattformarna besitter, rikta annonserna mot rätt målgrupp. För att få så bra resultat som möjligt krävs dock att ni har den kompetens, verktyg samt tillvägagångssätt som drar maximal nytta av de sociala medierna. För att få så bra resultat av annonseringen är det bra att först se över annonsen. Vi vill inte leda in trafik till en annons som ändå inte genererar några ansökningar. Här är några saker som är bra att se över:
- Mobilanpassad annons. Se till att texten inte är för lång och att det går att söka jobbet även från mobilen.
- Textens längd. Försök tighta till texten och skriv bara med det viktigaste. Lägg det viktigaste och mest attraktiva först.
- Skippa krav som CV och personligt brev. Chefer har ofta inte tid att lägga tid på sin ansökan. Det räcker med en länk till sin Linkedinprofil.