Kundcase

Tre lyckade rekryteringar till Svedea

Bakgrund

Svedea är ett ungt och snabbt växande nischat försäkringsbolag. Inom mc-försäkring är man redan störst i Sverige och inom båt- och skoterförsäkring är man ett av de ledande bolagen. Svedeas mål är att ha Sveriges nöjdaste kunder och man satsar därför mycket på sin företagskultur och på att specialistutbilda de som arbetar med kundkontakter. Många som arbetar på Svedea har redan ett eget intresse för något av Svedeas försäkringsområden.

Svedeas största plattform för kommunikation med sina kunder är deras hemsida och därför behövde de stärka upp utvecklingsteamet och dubbla det i storlek. De valde att samarbeta med Ants för att rekrytera en frontend utvecklare med kunskap inom Javascript och React samt två backend utvecklare inom C# och .NET. Båda rollerna med fokus och kunskap inom webbutveckling.

Rekryteringsprocessen

Svedea valde att ha ett deltidsupplägg med en Talent Acquisition Consultant (framöver nämnd TA-konsult). TA-konsulten lade stort fokus på sourcing samt administrerade hela rekryteringsprocessen på plats på Svedeas kontor. TA-konsulten tog en initial telefonintervju som sedan följdes av två intervjuer på plats med bland annat rekryterande chef, och där emellan ett tekniskt test som låg till grund för den andra mer tekniskt fokuserade intervjun. TA-konsulten ansvarade för koordinering och återkoppling till kandidaterna inklusive referenstagning.

Ants och Svedea hade regelbundna veckomöten då en Talent Acquisition Manager från Ants också närvarade för att bidra med strategiska insikter och rekommendationer. Som en del av rekryteringsprocessen använde sig Svedea av Ants annonspaket som publiceras på sociala medier LinkedIn, Instagram och Facebook. Fördelen med annonspaketet är att Svedea syns i fler forum och annonsen marknadsförs genom målgruppsanpassning vilket gör att fler potentiella kandidater ser och läser annonsen.

Resultatet

Efter bara fem veckor anställdes en frontend utvecklare och sedan även två backend utvecklare. En av tillsättningarna kom genom annonsen, och två tillsattes genom sourcing. Svedea fick även sin första kvinnliga anställda i utvecklingsteamet vilket alla är väldigt glada för!

Avslutningsvis hjälpte TA-konsulten till med några Employer Branding insatser, i form av att utvärdera rekryteringsprocessen samt intervjua anställda om varför de jobbar på Svedea som senare kommer att användas på karriärsidan.

Tobias Gustafsson, Digital Manager på Svedea sammanfattar;
“Vi är mycket nöjda med samarbetet. Det fanns ett visst mått av osäkerhet i att Ants har en annan affärsmodell än vad som är standard i rekryteringsbranschen. Men såhär i efterhand, med tre lyckade rekryteringar, känns valet helt rätt. Ants har på ett bra och rättvisande sätt lyckats sälja in vår kultur och vad Svedea står för till potentiella kandidater.”

Missa inte