En person sitter i en soffa och lyssnar på ett föredrag om rollen som Marketing Manager.

Marketing Manager

Introduktion om rollen som Marketing Manager

Vill bygga ditt varumärke och marknadsföra dina produkter och tjänster? Vill du öka antalet nya kunder och stärka relationen med dina befintliga? Då kan rekryteringen av en Marketing Manager vara nästa steg för dig. Personen i denna roll driver företagets marknadsstrategier och ansvarar för att företagets produkter och tjänster syns, hörs och uppskattas av rätt målgrupp. Detta innebär att säkerställa att marknadsföringskampanjer är välplanerade, genomförs effektivt och genererar mätbara resultat.

Vad gör en Marketing Manager?

En Marketing Manager har det huvudsakliga ansvaret för att samordna och driva företagets marknadsföring och kommunikation. Personen arbetar mot tydliga mål och KPI:er som syftar till att marknadsföra företagets produkter och tjänster, bygga företagets varumärke samt att stärka relationen med befintliga kunder. Personen i rollen är också ansvarig för upprätthålla en god relation med externa leverantörer och partners inom områden som content, analys, webb, PR och marknadsundersökningar. En Marketing Manager är en del av företagets ledningsgrupp och arbetar även i nära samarbete med teamen inom produktutveckling, kundtjänst och försäljning. På så sätt säkerställer en Marketing Manager att marknadsföringsinsatserna är i linje med företagets övergripande mål och affärsstrategier.

Arbetsuppgifter

En Marketing Managers dagliga arbetsuppgifter kan inkludera att:

  • Utveckla och implementera marknadsföringsstrategier som ökar företagets synlighet och intäkter.
  • Hantera och optimera marknadsföringskampanjer, både online och offline.
    Leda ett marknadsföringsteam och säkerställa att projekt genomförs inom utsatt tid och budget.
  • Analysera marknadsdata och kampanjresultat för att fatta informerade beslut och justera strategier efter behov.
  • Samordna med andra avdelningar för att säkerställa att marknadsföringsinsatserna stämmer överens med affärsmålen.
En personer sitter vid ett bord framför en laptop och läser om rollen som Marketing Manager.

Egenskaper och kompetenser

En framgångsrik Marketing Manager behöver ha en stark kombination av strategiskt tänkande och operativ skicklighet. Kreativitet är avgörande för att utveckla innovativa kampanjer som engagerar målgruppen. Ledarskap och kommunikationsförmåga är också viktiga egenskaper, då rollen ofta innebär att leda ett team och samordna med andra avdelningar. Dessutom krävs det en analytisk förmåga för att kunna utvärdera kampanjresultat och kontinuerligt förbättra strategier.

Personer sitter runt ett bord framför laptops och läser om rollen som Marketing Manager.

Hur vi på Ants Executive kan hjälpa dig rekrytera en Marketing Manager

Att bedöma en kandidats förmåga att framgångsrikt utföra arbetsuppgifter och samtidigt vara en effektiv ledare är en av de största utmaningarna vid chefsrekryteringar. Eftertraktade kandidater, som återfinns i roller som Marketing Manager, är också sådana som inte aktivt letar efter nya jobb. Därför behöver vi aktivt söka upp dessa kandidater och marknadsföra företaget och rollen för att väcka ett intresse. På Ants Executive Search har vi skapat en modell som hjälper oss med just detta. Vi har även etablerat ett stort nätverk i vilket vi kontinuerligt kartlägger kompetens och identifierar relevanta kandidater. Genom att skapa förståelse för dina specifika mål och behov kan vi säkerställa att vi identifierar och attraherar rätt kompetens för just ditt företag.

Vill du öka din kundkrets och bibehålla din nuvarande? Då är rekryteringen av en Marketing Manager en bra investering.

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer