Tillbaka i hetluften – när marknadsarbetet kallar
Kärt barn har många namn. Som entreprenör och företagsledare pendlar man ofta mellan det visionära och det vardagliga: ena dagen sitter man med strategi, nästa dag kavlar man upp ärmarna för att ta itu med något vardagsnära och konkret. Det påminner lite om nöjesfältsspelet Whack-a-Mole: precis när du har tagit hand om en sak, dyker en ny upp – eller en gammal återkommer i ny skepnad.
Jag trodde att jag lämnat ledningsansvaret för marknadsarbetet bakom mig, men precis som Michael Corleone sa i Gudfadern:
”Just when I thought I was out, they pull me back in!”
– fast mer positivt och förhoppningsvis med mindre drama.
Ants är sedan länge en självgående organism, fylld av kompetens, lärande och utvecklingsarbete. Vårt ledarskap växer fram inifrån, och kulturen är uppbyggd för att driva förändring och innovation. Att se hur organisationen accelererar framåt oavsett min inblandning är en fantastisk känsla – och något man ständigt eftersträvar att uppnå.
Men när omständigheterna ändras – som att vår marknadschef går på föräldraledighet – gäller det att vara flexibel och hoppa in där man behövs bäst. Och det är en del av charmen: att återvända till en tidigare roll med nya ögon och mycket energi.
Stora skor att fylla
Vår eminenta marknadschef Linnea går alltså på föräldraledighet. Hon har sedan länge imponerat med sitt driv och sin förmåga att sätta riktning och strategi för vårt marknadsarbete, samtidigt som hon samlat hela Ants kring våra mål. Det är svårt att beskriva hur mycket jag uppskattar tryggheten i hennes ledarskap i ett område som är så centralt – och dessutom i ständig förändring.
Jag ser redan fram emot när hon kommer tillbaka med nya perspektiv och idéer som tar oss vidare. Men här och nu är jag mån om att fundera över vad mitt bidrag kan bli under året hon är borta. Kommer jag att hjälpa eller stjälpa en verksamhet som i grund och botten berör hela Ants?
Känslan av att vara ny på jobbet (igen)
Trots att jag tidigare varit nära marknadsarbetet känns det ändå lite som att börja om på nytt. Vi har bokat in överlämningar och genomgångar av olika system, men den verkliga prövningen kommer först i vardagen. Hur behåller vi vårt fina momentum? Vilka områden kan vi vässa ännu mer? Och hur ser vi till att utvecklingen sker i en rimlig takt så att vi inte tappar fotfästet?
Både jag och min partner in crime, Carl-Johan Hamilton, är entusiaster som gärna startar nya projekt. Ofta för många, och det är lätt att ryckas med av vår iver. Förmågan att säga ”nej” eller ”inte just nu” är något vi ofta saknar, trots att det är nyckeln till verkliga resultat. Det är en ständig utmaning för oss som drivs av entreprenörskap och vill så mycket, så fort.
En marknad i ständig rörelse
Marknadsarbetet står aldrig stilla. Det som var relevant för ett år sedan kan redan vara föråldrat. Nya kanaler, justerade algoritmer och förändrade köpbeteenden gör att vi hela tiden måste anpassa oss. Vi blickar redan framåt mot januari 2025, och det är tydligt att utvecklingen bara går snabbare.
Det är också det som gör jobbet så roligt. Att få verka i en organisation som Ants, där lärandet aldrig tar slut och alla gärna delar med sig av sina insikter, gör att vi kan ligga i framkant. Vår utmaning blir att bygga en marknadsstrategi som både fungerar här och nu och fortsätter vara relevant när nästa stora förändring knackar på dörren.
Let’s go!
Nu hoppar jag alltså in i hetluften igen, som tillfällig marknadschef. Min uppgift blir att vårda det som redan rullar fint, göra mindre justeringar där det behövs och samtidigt utforska nya vägar för fortsatt tillväxt.
Jag litar fullt ut på vårt starka ledarskap och den kultur av lärande som vi byggt upp – det är en stadig grund för att ta oss vidare. Och jag hoppas Linnea kommer ge mig godkänt när hon kommer tillbaka.
Vi ses i marknadsdjungeln!
Har du egna tips eller erfarenheter kring hur man bäst bedriver B2B-marknadsarbete anno 2025? Dela gärna med dig!