Vad är Recruitment Marketing och varför är det viktigt?

Recruitment Marketing är en proaktiv rekryteringsmetod som hjälper företag att attrahera och rekrytera talanger. Genom strategisk synlighet och engagemang i olika kanaler kan företag skapa positiva kandidatupplevelser, spara tid och bredda sin rekryteringsbas. I den här artikeln delar vi med oss av fem tips för att komma igång.

Två personer diskuterar Recruitment Marketing. En av dom skrattar och den andra ser vi bara i förgrunden.

Innehållsförteckning

Vad är Recruitment Marketing?

Recruitment marketing är en rekryteringsmetod som används för att attrahera och konvertera kandidater till ansökningar genom marknadsföringsstrategier. Det handlar om att engagera potentiella kandidater redan innan de själva har börjat söka jobb. Recruitment marketing innebär alltså att synliggöra sitt arbetsgivarvarumärke i olika kanaler för att leverera rätt budskap till rätt kandidat, vid rätt tidpunkt.

Det är lätt att förväxla recruitment marketing med employer branding. Employer branding handlar om hur ett företags arbetsgivarvarumärke uppfattas, både av potentiella och nuvarande medarbetare. Det är ett arbete som kräver både interna och externa insatser. Recruitment marketing däremot fokuserar endast på relationen med potentiella kandidater. Det innebär alltså att arbeta med mätbara och resultatstyrda metoder för att driva synlighet, engagemang och konverteringar.

Varför är Recruitment Marketing viktigt?

Att attrahera rätt talanger har aldrig varit så viktigt som det är på dagens konkurrensutsatta marknad. Det är en av de största utmaningarna som företag står inför. Detta gäller inte minst inom techbranschen, som vi på Ants Tech Recruiters verkar inom. Enligt en rapport från IT&Telekomföretagen kan branschen förvänta sig en brist på 70 000 personer år 2024, om inte kraftfulla åtgärder vidtas. Det innebär att arbetsgivare som vill vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden behöver ha en strategisk rekryteringsplan som inkluderar recruitment marketing. Genom att marknadsföra sig som en bra arbetsgivare kan företag attrahera topptalanger och således säkerställa att de har rätt kompetens i bolaget för att kunna växa och utvecklas.

En välplanerad recruitment marketing-strategi kan också spara tid och resurser genom att undvika irrelevanta kandidater och bredda din rekryteringsbas med en flerkanalig strategi. Nedan har vi listat några fördelar med att arbeta med recruitment marketing.

Tre personer som arbetar med Recruitment Marketing sitter i ett mötesrum

Fördelar med Recruitment Marketing

 

Stärker arbetsgivarvarumärke

Att utveckla och behålla ett starkt arbetsgivarvarumärke är en viktig faktor i att attrahera de bästa kandidaterna. Med recruitment marketing marknadsför du din arbetsplats och skapar en positiv bild av er som organisation, vilket gör att potentiella kandidater blir mer benägna att söka jobb hos er. Dessutom är ni top of mind när en kandidat är redo för ett nytt jobb.

Skapar en positiv kandidatupplevelse

En strategisk rekryteringsstrategi som inkluderar recruitment marketing lägger grunden för en positiv kandidatupplevelse, redan från start. En positiv kandidatupplevelse kan öka chanserna att locka och behålla de bästa kandidaterna genom hela rekryteringsprocessen. Dessutom kan upp till 90% av kandidaterna ändra åsikt om en arbetsgivare eller en tjänst baserat på sin kandidatupplevelse.

Sparar tid och resurser

Med en välarbetad strategi attraherar du de kandidater som sitter på rätt kompetens och som dessutom matchar er kultur. Det i sin tur kan minska både tiden och resurserna som spenderas på att gå igenom irrelevanta ansökningar.

Breddar din rekryteringsbas med en flerkanalig strategi

Recruitment marketing innebär att vara proaktiv i ditt rekryteringsarbete. Genom att använda en flerkanalig strategi som inkluderar bland annat betalda annonser i sociala medier, når du ut till en bredare målgrupp och kan således attrahera fler talanger till din kandidatpool.

Person sitter med sin dator i sitt knä och pratar samtidigt med någon utanför bild.

Fem tips för att komma igång med Recruitment Marketing

 

1. Utveckla en Content Marketing-strategi

Grunden till recruitment marketing är att skapa värdefullt innehåll som attraherar och engagerar målgruppen. Börja med att identifiera er målgrupp och ta reda på vad som tilltalar dem samt i vilka kanaler de befinner sig.

2. Använd sociala medier för organiska och betalda annonser

Enligt Svenskarna och Internets senaste rapport använder 84% av internetanvändarna sociala medier dagligen. En stark närvaro i sociala medier kan alltså hjälpa er att bygga en relation med potentiella kandidater. För maximal effekt bör du kombinera organiskt innehåll och betald annonsering.

3. Nätverka och följ upp kontinuerligt

Recruitment marketing handlar som sagt om att vara proaktiv i ditt rekryteringsarbete. Nätverka och bygg därför relation med potentiella kandidater även när ni inte har några lediga tjänster att tillsätta. Att finnas i kandidatens synfält hjälper er att värma upp kandidaten, vilket sänker tröskeln för den att ansöka när ni väl har en ledig tjänst att fylla.

4. Optimera din karriärsida

Din karriärsida är en viktig beståndsdel i din recruitment marketing-strategi. Visste du att 57% googlar en potentiell arbetsgivare innan de söker ett jobb? Karriärsidan fungerar alltså som ett skyltfönster för er som arbetsgivare. Se därför till att den är optimerad för att attrahera rätt kandidater.

5. Mät och analysera resultaten

För att säkerställa att din strategi är effektiv är det viktigt att mäta och utvärdera resultaten av dina insatser regelbundet. Detta inkluderar att analysera trafiken till karriärsidan samt interaktion, engagemang och konverteringsgraden i ert content.

 

Sammanfattning om Recruitment Marketing

Sammanfattningsvis kan recruitment marketing hjälpa dig att attrahera de bästa kandidaterna till er organisation genom en stark närvaro och att marknadsföra din arbetsplats på ett engagerande sätt. Med dessa fem tips kan du lägga grunden för er recruitment marketing-strategi och ta dina rekryteringsinsatser till nästa nivå.

 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt bolag? Hör av dig!

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer

Följ vårt nyhetsbrev

Som specialister inom techrekrytering är vi välpositionerade för att ge dig insikter och värdefulla råd om hur du kan attrahera och behålla de bästa talangerna inom techbranschen.

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du bl.a. att få förtur till vissa av våra event. Vi delar också med oss av tips och insikter från vår erfarna experter som du kan ta med dig in i ditt dagliga arbete.

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så ses vi i inkorgen inom kort!