Underlätta för kandidaten i ansökningsprocessen

Vi rekryterar på en tuff kandidatmarknad där många kandidater sitter tryggt på sina nuvarande positioner. För att öka chansen till fler ansökningar behöver vi sänka tröskeln för kandidaten. I denna text går vi igenom hur du som rekryterare kan tänka för att göra det enkelt för kandidaten att söka till tjänsten du rekryterar.

Rekrytera .NET-utvecklare med Ants

Vi har tidigare pratat om hur du får kandidater att hitta din annons med hjälp av att sökordsoptimera den samt jobba med social recruiting. Men hur gör du för att få kandidaterna att faktiskt söka din tjänst?

Det är lätt att fastna i det klassiska sättet att rekrytera via annons. Vanligt är att kräva både ett bifogat CV och ett personligt brev, vilket ställer stora krav på kandidaten. Det är ingen hemlighet att det råder en stor kompetensbrist av utvecklare, vilket gör att de inte själva behöver söka jobb. Du kan därför inte rekrytera på klassiskt vis vid IT-rekrytering. Att kräva att kandidaten ska fylla i mycket information och bifoga dokument den kanske inte har färdiga, ökar risken att tappa kandidaten.

Fokus måste ligga på att göra kandidaten intresserad, och att det ska vara smidigt att skicka in sin ansökan utan någon ansträngning. Detsamma gäller vid Chefsrekryteringar, där kandidaterna ofta inte har tid över att lägga på sin ansökan. Här följer tre tips för att underlätta ansökningsprocessen och få in fler ansökningar från utvecklare:

1. Skriv kort och enkelt

För att göra det extra tydligt vad vi menar kan vi sätta oss in i en potentiell kandidats situation. Tänk dig att du är en utvecklare som sitter på tunnelbanan på väg hem från jobbet. Det har varit en ganska tuff dag, och i flödet på Instagram dyker en jobbannons upp. I stunden låter det lockande och du klickar dig in på annonsen. Här möts du av en vägg med text och det dyker upp en tvekan om du orkar lägga tid på det här just nu.

Den här situationen vill du som rekryterare såklart undvika. Lägg därför det viktigaste först för att kandidaten ska vilja fortsätta läsa. Texten behöver inte heller vara speciellt lång. Undvik att sväva iväg och försök vara konkret i beskrivningen av rollen. Punktlistor är ett bra sätt att lätta upp texten och underlätta för den som läser den.

Det kan vara värt att lägga lite tid på att skriva ihop en riktigt bra och konkret företagsbeskrivning som du kan återanvända i alla annonser. Då slipper du skriva om företaget vid varje ny annons och kan luta dig mot att ni redan har en tydlig och bra företagsbeskrivning.

 

2. Använd bilder och filmer

Det finns många sätt att göra annonsen roligare och öka antalet konverteringar. Försök blanda upp texten med bilder som ger en bra känsla över hur det är att jobba på företaget. Vi brukar rekommendera bilder på era anställda som ger en härlig känsla. Undvik att använda stockbilder som många andra företag också använder i sin kommunikation. Du vill ju visa på vilka just ni är, och det är alltid värt tiden och pengarna att investera i ett fototillfälle för att bygga upp en egen bildbank.

Vill ni ta det ett steg längre kan det även vara aktuellt att lägga in en film i annonsen. Filmen kan antingen vara specialanpassad efter rollen eller en allmän film om hur det är att jobba på företaget. Vi tar alla in information på olika sätt. Vissa vill helst läsa en text, medan andra vill höra och se. Kan ni erbjuda olika sätt att ta in information om företaget och rollen kommer det leda till fler ansökningar.

I vår egen annons lever vi som vi lär och har lagt in två filmer. En allmän film och en mer specifik om rollen som Talent Acquisition Consultant.

3. Mobilanpassa ansökningsprocessen

Kommer du ihåg utvecklaren som satt på tunnelbanan och hade klickat in sig på din annons? Inte bara behöver annonsen vara lättläst i mobilen. Den behöver dessutom vara enkelt och smidig att söka. Det är få som har sitt CV i mobilen. Om det krävs att kandidaten behöver komma hem innan hen kan söka jobbet är risken stor att du tappar kandidaten. Ta bort alla krav förutom länk till Linkedinprofil i det första steget och lämna de andra fälten valbara. Om du är i behov av mer information finns det idag ofta möjlighet att lägga till urvalsfrågor som går snabbt att svara på. Det kan till exempel vara hur många års erfarenhet personen har av att jobba med en specifik teknik.

 

IT-rekrytering Göteborg

Sammanfattning

IT-rekrytering skiljer sig mycket från annan rekrytering då vi inte kan räkna med att kandidaterna kommer söka sig till oss självmant. När vi väl lyckas fånga kandidatens uppmärksamhet är det kritiskt att vi gör allt vi kan för att få in en ansökan. Nästa gång du ska skriva en annons kan du tänka på kandidaten som sitter i kollektivtrafiken och fundera på om du själv hade sökt tjänsten i den situationen. Testa också att alltid att själv gå in på annonsen i mobilläget. Det ger en känsla för hur mycket text det är faktiskt är. Ett extratips för att se hur mycket text annonsen innehåller, är att i Google Chrome högerklicka på sidan du vill visa i mobilt läge och välja inspektera. Längst upp till vänster i menyn kan du välja toggle device bar och se annonsen i mobilt läge.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer

Följ vårt nyhetsbrev

Som specialister inom techrekrytering är vi välpositionerade för att ge dig insikter och värdefulla råd om hur du kan attrahera och behålla de bästa talangerna inom techbranschen.

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du bl.a. att få förtur till vissa av våra event. Vi delar också med oss av tips och insikter från vår erfarna experter som du kan ta med dig in i ditt dagliga arbete.

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så ses vi i inkorgen inom kort!