Tre tips för att skriva engagerande meddelanden under de gråa månaderna 

En rekryterare på Ants sitter vid sin laptop och arbetar med att skapa en mer intresseväckande text genom att använda copywriting

När julens glitter har lagt sig och nyårsraketerna har tystnat, möter många rekryterare en utmaning: Hur behåller man kreativiteten i sina meddelanden, InMails och annonser under de mindre festliga månaderna som januari och februari?

Saknaden av tydliga teman och högtider kan göra denna period till en svår tid för att engagera potentiella kandidater. Men oroa dig inte, det finns fortfarande massor av möjligheter att skapa fängslande och effektiva InMails. Låt oss dyka in i tre tips som kan omvandla dina meddelanden från gråa till glimrande.

1) Referera till klassikerna

Vi fortsätter på spåret att referera till något. Istället för att väva in julen i ditt InMail kan du under dessa månader referera till klassiska saker. Det skulle till exempel kunna vara filmer eller TV-serier som är populära eller som nyligen haft premiär. Detta kan vara ett effektivt sätt att bygga en relation. Du kan referera genom text, bild, GIF eller varför inte en rebus? Tänk på att välja citat som är allmänt kända och relaterar till ditt meddelandes innehåll. Detta lättar inte bara upp tonen i ditt meddelande utan gör det också mer minnesvärt. Samma sak går att göra med t.ex. musik. Ett exempel skulle kunna vara att ha med ett citat från den kända serien “Vänner” eller kanske använda en känd låt för att inleda meddelandet, som t.ex. ”Mamma Mia” med Abba.

En rekryterare sitter vid sin laptop och arbetar med copywriting för att nå ut till sina kandidater.

2) Använd aktuella händelser

Att hålla sig uppdaterad med världshändelser och nyheter är en effektiv källa till inspiration. Koppla aktuella händelser till ditt innehåll genom att skriva om hur dessa händelser kan påverka din bransch eller mottagaren. Detta visar inte bara att du är välinsatt, utan också att du tänker framåt och förstår den större bilden. Självklart är det bäst att välja nyheter med positivt inslag, t.ex. att det snart är Melodifestivalen, hur ditt företag är med för att bidra till en grönare planet eller kanske knyta an till något aktuellt världsmästerskap inom någon sport som går just nu.

En person sitter vid sin laptop och en större skärm i ett kontorslandskap och arbetar vid sin dator med copywriting.

3) Använd dig av storytelling

Storytelling är ett kraftfullt verktyg för att skapa en djupare emotionell koppling med din mottagare. När du delar relevanta anekdoter eller lärdomar från dina egna erfarenheter, visar du dig personlig och skapar en känsla av förtroende. Det skulle kunna vara att du till exempel gör en story om hur kandidatens första dag skulle kunna se ut.

I den här artikeln går vi igenom lite fler tips på hur du kan använda copywriting för att nå ut till kandidater.

Att skriva effektiva InMails under januari och februari behöver inte vara en utmaning. Genom att referera till kulturella klassiker, ansluta till aktuella händelser och dela personliga berättelser, kan du skapa meddelanden som inte bara fångar uppmärksamhet utan även bygger genuina relationer. Lycka till i ditt skrivande!

Läs mer om hur vi jobbar med IT-rekrytering.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer

Följ vårt nyhetsbrev

Som specialister inom techrekrytering är vi välpositionerade för att ge dig insikter och värdefulla råd om hur du kan attrahera och behålla de bästa talangerna inom techbranschen.

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du bl.a. att få förtur till vissa av våra event. Vi delar också med oss av tips och insikter från vår erfarna experter som du kan ta med dig in i ditt dagliga arbete.

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så ses vi i inkorgen inom kort!