En grupp personer sitter tillsammans runt ett cafébord och samtlar

Skapa en custom GPT som gör rekryteringen smidigare och mer effektiv

Att rekrytera rätt talanger är alltid en utmaning, särskilt inom tech där konkurrensen är stenhård och kraven ofta är både specifika och föränderliga.

Många företag spenderar mycket tid och resurser på att hantera stora volymer kandidater, skriva InMails och anpassa jobbeskrivningar. Och det här är ju såklart uppgifter som är nödvändiga, men ofta tidskrävande. Här kan AI-verktyg som ChatGPT vara ett bra verktyg, men tänk om du tar det ett steg längre och skapar din egen, specialiserade custom GPT för just rekrytering?

Med en custom GPT kan du bygga en AI som är skräddarsydd för ditt företags specifika behov. Från att skapa engagerande InMails på LinkedIn till att hantera kandidatfrågor kan en custom GPT underlätta processer och spara både tid och energi för rekryteringsteamet. Genom att specificera vilken roll custom GPT ska anta och vilka uppgifter den ska hantera kan du effektivisera många av de små, men viktiga delarna av rekryteringsprocessen.

I den här artikeln går vi igenom tre enkla steg för att komma igång med en custom GPT som gör ditt rekryteringsarbete både enklare och mer träffsäkert, utan att kompromissa på kvaliteten i kandidathanteringen.

Fyra personer kollar på en laptop

1. Definiera din custom GPTs syfte

En framgångsrik custom GPT börjar med en tydlig målbild.

Vad ska din AI hjälpa dig med? Ska den ta fram förslag på annonstexter som är skräddarsydda för olika målgrupper, skapa Boolean-sökningar för LinkedIn eller kanske besvara vanliga frågor från kandidater?

Genom att avgränsa syftet kan du bygga en AI som är expert på just de uppgifter du vill effektivisera. Att ha en smal och tydligt definierad GPT innebär att den inte bara ger bättre och mer precisa svar, utan också blir lättare att förbättra och anpassa över tid. För en rekryterare kan en custom GPT fokuserad på exempelvis intervjufrågor för specifika IT-roller spara mycket tid och göra det enklare att fokusera på högkvalitativa interaktioner med kandidater.

2. Sätt tydliga instruktioner för att få träffsäkra svar

Precis som med oss människor blir resultatet bättre om AI har tydliga instruktioner. Fundera över vilken tonalitet, längd och textformattering din GPT ska ha.

Om du exempelvis vill skapa en AI som utformar nejtack-meddelanden till kandidater är det bra att specificera vilken tonalitet du vill ha. Här brukar ”en vänlig men professionell ton” fungera bra. Det är också bra att definiera för AI:n om texten ska vara kort och koncis. Ju mer specifik du är, desto bättre blir resultatet.

En annan fördel med en custom GPT är att du kan spara tid genom att slippa repetera instruktioner för varje ny konversation. Om du använder AI för att skapa olika typer av texter kan du ha separata custom GPT för varje typ av text. Exempelvis en för InMails, en för jobbannonser eller och en intervjufrågor. Det hjälper dig att få en mer konsekvent och professionell framtoning i varje meddelande.

En grupp personer sitter i en soffgrupp och samtalar om custom-GPTs

3. Testa och justera för bästa resultat

När du har satt upp din custom GPT är det dags att börja använda den. Bästa sättet att avgöra om den är bra är att testa att skapa olika typer av texter och justera instruktionerna om något inte blev som du tänkt. Kanske märker du att din AI behöver en mer kreativ inställning när det gäller LinkedIn-inlägg för att sticka ut i flödet, eller att vissa meddelanden behöver vara mer formella beroende på kontext.

Våga experimentera! Ju mer du testar och anpassar, desto bättre kommer din custom GPT att bli på att leverera det du behöver. Anpassningsförmågan är en av de största fördelarna med att ha en egen ”AI-assistent” och genom att finjustera över tid kan du bygga upp en resurs som ger pålitliga resultat.

Dags att rekrytera techkompetens? Läs mer om vår IT-rekrytering och hör av dig via formuläret nedan.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig med IT-rekrytering, Executive Search eller HR Tech!
Söker du jobb eller praktik? Kolla in vilka roller vi rekryterar här. 

Läs mer