Därför ska du satsa på din Employer branding 2022

Om du reflekterar över vad som får personer att göra det lilla extra på en arbetsplats så handlar det sällan om en löneförhöjning eller bonusar. Det handlar snarare om arbetskulturen och team. Känslan av att vilja ställa upp och hjälpa till. Genom en kultur som motiverar och utvecklar i linje med verksamhetens mål, så kommer affären automatiskt gå framåt.

Employer branding på Ants

Vad innebär Employer branding?

Ett företags Employer brand, även kallat arbetsgivarvarumärke, handlar om hur potentiella, nuvarande och tidigare anställda uppfattar företaget. Det är rent krasst ryktet om ett företag, vare sig man vill eller inte. Vidare är Employer branding en metod som används för att stärka arbetsgivarvarumärket och bilden av ett företag. Det handlar om att arbeta med medarbetarresan från början till slut, från preboarding till offboarding. Om att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare.

Employer branding Ants

Varför är Employer branding så viktigt?

Det finns många anledningar till varför ett företag bör investera i Employer branding. Medarbetarna på ett företag är den viktigaste tillgången av dem alla och det blir alltmer viktigt att attrahera, rekrytera och behålla talangfulla medarbetare. Därför bör företag investera tid och pengar i en Employer branding strategi.

År 2025 beräknas 75% av den globala arbetsmarknaden bestå av Millennials, något som ställer nya krav på arbetsgivare. Tidigare har löner och titlar varit av värde för arbetstagare, men det är inte längre aktuellt. Dagens kandidater ställer höga krav på arbetsgivaren när det kommer till hållbarhet, meningsfullhet och en känsla av att bidra till ett större samhällsvärde. Med en Employer branding strategi kan företag se till att möta de nya kraven och de behov som nutida arbetstagare har. Vill du vara en attraktiv arbetsgivare de kommande åren? Då behöver du anpassa sig efter arbetsmarknaden för att på så sätt attrahera de mest kvalificerade kandidaterna.

Ants har flera års erfarenhet av IT-rekrytering och employer branding. I takt med den rådande kompetensbristen blir det allt mer viktigt att sticka ut i mängden och attrahera rätt kompetens genom sitt arbetsgivarvarumärke. Det är kandidaterna som äger marknaden och företag måste nu anstränga sig för att potentiella medarbetare ska välja att söka sig till dem. Vi kan hjälpa ditt företag att sätta en employer branding strategi så att rätt kandidater rekryteras och blir långsiktiga hos er.

Vill du vara en attraktiv arbetsgivare de kommande åren behöver du anpassa dig efter arbetsmarknaden.

Hur kan du jobba med Employer branding?

I nästa del av denna artikel kommer vi gå in på hur du kan arbeta med Employer branding. Vi kommer ge tips på hur ditt företag kan komma igång med er Employer brandning i fem enkla steg.

Vi vet att det kan kännas svårt att veta hur Employer branding egentligen fungerar. Men egentligen skiljer det sig inte så mycket ifrån att marknadsföra en produkt eller tjänst. De båda går ut på att målgruppen ska känna att de vill ha eller vara en del av produkten, tjänsten, eller i detta fall arbetsplatsen.

Tills nästa del, kika gärna på hur vi på Ants jobbar med att stärka vårt Employer brand:

 

 

 

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret om du är i behov av IT-rekrytering eller har andra frågor.


    Jag har läst och samtycker till användarvillkoren.

    Läs mer

    Hej, och välkommen att signa upp dig till Ants nyhetsbrev! 👋

    Vi gillar att kunskapsdela och vill gärna göra det med dig! Om du signar upp på vårt nyhetsbrev kommer du en gång i månaden få ta del av våra bästa tips och insights om techrekrytering och techbranschen.

    Fyll i din mejladress så ses vi i inkorgen inom kort! ✉️


      Jag har läst och samtycker till användarvillkoren.