Blogg

Ants formerar en hub för techrekrytering

I höst sjösätter vi våra planer på att formera en hub för kunskapsdelning. I stort handlar det om att samla kunskap och erfarenheter kring framgångsrikt tillväxt inom tech. Lite behöver vi nog anpassa våra planer till Corona men möten där man träffas på riktigt känns lika viktiga när samhället öppnar upp igen som tidigare. Vi satsar självklart även framåt på digitala aktiviteter men även fysiska utbildningar, rundabordssamtal, pod och vlogginspelningsmöjligheter, seminarier och dyl. Framför allt handlar huben om att samla företag och personer som har intressanta kompetenser och kunskaper inom området hur man bygger framgångsrika techverksamheter.

Kunskapsdelning har länge legat mig varmt om hjärtat. Digitaliseringen minskar behovet av fysiska lokaler för kunskapsdelning. Pod, digitala rundabordssamtal kör vi nu p.g.a. Corona helt på distans. Vi har länge haft ambitionen att stärka vår förmåga till distansarbete med digitala verktyg och annat så länge det kan ske med bibehållen trivsel och utan att drabba kunder.

Ants utgår ändå i vår modell för hur IT-rekrytering bör bedrivas på att det fysiska mötet är det starkaste sättet att bygga relation, samarbete och lära sig av varandra. Det känns därmed inspirerande att vi i höst får tillgång till våra nya fina lokaler. Vi får nu möjlighet att formera den hub för techrekrytering som vi länge eftersträvat.

Utbildningar, rundabordssamtal, seminarier m.m. men framför allt närhet till spännande bolag, företagare och kompetenser som på olika vis kopplas till utmaningen att bygga framgång inom tech. Våra nya lokaler i Trikåfabriken är optimala då vi har tillgång till inspirerande kontorsytor och även stora gemensamma delar med restaurang, ljusgård m.m.

Trikåfabriken är nominerad till Årets Stockholmsbyggnad.

Vilken nyhet det var förra veckan när vi fick höra att de lokaler vi valt för att skapa vår hub i nu även är nominerade till ”Årets Stockholmsbyggnad” Juryn har motiverat utmärkelsen med ”Ett kaxigt tillskott som ger en befintlig industriromantisk byggnad en egen personlighet. Det är en intressant kombination av återanvändning och hållbart byggande – som visar möjligheten att göra tillbyggnader i ett lätt, klimatsmart byggmaterial. Gammalt och nytt har vävts ihop till en ny helhet.” Det är alltså i denna miljö vi ser att inspirationen och kreativiteten för kunskapsdelning kommer frodas.

Här kan du läsa mer om men även rösta på vår lokal i tävlingen:

https://vaxer.stockholm/tema/arets-stockholmsbyggnad/finalister-2020/65.finalist?fbclid=IwAR3b78rXgRTxtbeQGCFNr_1Zpjndy4rbFXLWkrcsnqtGc8c6pjjFRJNuRk8

IN OCH RÖSTA PÅ OSS! 🙂

Anpassning till Corona

Alla planer behöver nu Coronaanpassas. Det som var en sanning igår kanske inte längre fungerar så länge som vi alla driver våra verksamheter nästan helt på distans. Jag känner dock ett behov av att se längre än Corona. Förr eller senare kommer vi alla vilja ses igen. Att helt omforma verksamheter till rådande omständigheter riskerar att hitta rätt i en tid som på lite sikt kanske kommer ses som en parentes.

Däremot kan vi dra stora lärdomar av denna period redan nu. En sådan är att distansarbete numer är klart smidigare än jag trodde. På kort tid har vi löst en stor del av de utmaningar som uppstår när man ersätter ett kontor med hemarbete. Vi på Ants kommer ta med oss positiva erfarenheter för att ytterligare stärka vårt digitala distansarbete. Men alltid i kombination med bra fysiska miljöer och lokaler.

En intressant diskussion vi nu för är på vilket vis vi bör anpassa vår rekryteringsmodell för IT-rekrytering.

Just nu har vi ersatt vår fysiska närhet till kund med att hålla fler möten digitalt via Teams och liknande. Speciellt för långsiktiga kundsamarbeten har det slagit väl ut. De största utmaningarna har vi i våra nystartade upplägg med stora kunder. När man jobbar med större kunder tar det alltid lite tid i början att få koll på alla inblandade kontaktpersoner. Ännu mer tid tar det att även bygga relation med dessa. Det är viktigt att vi kan representera våra kunder fullt ut i kontakt med kandidater. Vi behöver känna våra kunder, rekryterande chefer och förstå de unika förutsättningarna i att vara anställd och jobba hos just den kunden. I det sammanhanget har fysisk närvaro varit en avgörande faktor och när vi nu inte har den möjligheten tar uppstarterna mer ansträngning från vårt håll.

Vi har inget emot att ta den extra kostnaden för våra kunder. Speciellt inte under en begränsad period. Självklart ser vi dock fram emot att återigen sitta ute hos våra kunder och speciellt fullt ut lära känna våra nya kunder och samarbetspersoner.

Missa inte