Blogg

Tre tips på hur ni förbättrar ert Employer Value Proposition

Inom HR talas det ofta om hur man ska få fram sitt Employer Value Proposition (EVP) till potentiella kandidater. I teorin kommer det attrahera flera kandidater de till roller man söker, speciellt om man söker utvecklare eller IT-personer. Inom IT-rekrytering är ett starkt EVP en deal breaker för att ens få in ansökningar till rollerna man söker. Men hur gör man?

Alla företag idag har ett Employer Brand vilket speglar hur företagets varumärke speglas utåt men också inom företaget mot sina medarbetare. Ett företags ultimata mål med Employer Branding är att alla dess intressenter, båda interna och externa, ska ha en positiv bild av företaget. Vad innebär det då att jobba på sitt EVP? Det finns många sätt att jobba och förbättra det. Det viktigaste att man har en aning vad ens EVP faktiskt är. Varför vill någon jobba här? Är det kulturen och arbetsmiljön? Eller är det höga löner och bra förmåner som är attraktivt?

 

Hur utvärderar man ett EVP?

Vi på Ants brukar använda följande fem punkter till en början för att utvärdera ett företags EVP:

  • Finansiellt – Erbjuder företaget höga löner, bonusar eller optioner? Det sista nämnda är vanligt att start ups erbjuder då de ofta inte kan erbjuda marknadsmässiga löner till en början. De som tidigt var med på Spotifys resa kunde när bolaget börsnoteras göra en stor vinst på sina optioner.
  • Förmåner – Friskvårdsbidrag eller extra semesterdagar är nog de vanligaste förmånerna företag har. Men de finns andra förmåner som minst lika viktiga. Kunna ta en fredags öl med sina kollegor är också en förmån.
  • Arbetet – Vad kommer man faktiskt att göra? Prioterar företaget work/life balance eller förväntas man jobba mycket övertid (vissa ser det som attraktivt hos en arbetsgivare)?
  • Utvecklingsmöjligheter – Utvecklas är något de flesta strävar efter, annars blir man uttråkad och letar en ny arbetsgivare. Utbildningar och möjligheter att växa inom bolaget är exempel på utvecklingsmöjligheter.
  • Människorna i företaget – Man spenderar 40h i veckan på jobbet, då är kollegor och kulturen på företaget bland det viktigaste. Här är det också lätt att låta sina medarbetare tala om sina erfarenheter.

Se även vår Vlogg om vad som får en utvecklare att tacka ja till er erbjudande. 

 

Så förbättrar du ditt EVP

Det svårt att veta var man ska börja. Men det bästa är att fråga folk på företaget: ”varför jobbar just du här?” eller ”Vad fick dig att söka till oss?”. Många företag har omedvetet saker som gör dem unika men som de inte tänker på. Istället försöker man anpassa sig efter vad andra företag gör. Istället för att vara unik blir man en i mängden och det vill man undvika. Företaget Confetti erbjuder sina anställa utöver de ”vanliga” förmånerna ledigt på sin födelsedag. Det är något som är väldigt unikt, enkelt och kreativt att införa utan att det tar massa resurser mer än att det kostar företaget pengar. Självklart är det mer omständligt att införa det på större företag men har du ett företag med mindre än 50 personer, kör. Kom bara ihåg, har företaget en snabb tillväxt kan det vara bra att tänka en extra gång. Man vill inte lova saker till kandidater i en rekryteringsprocess som man sedan inte kan hålla kommande åren.

Att utveckla sitt EVP handlar inte om att erbjuda coola lokaler och massa förmåner. Utan det handlar att verkligen ha en mening om varför man erbjuder det. Friskvårdsbidrag gör att ens anställda mår bättre och kan motionera. Kan du också erbjuda träning under lunchen en gång i veckan, ännu bättre.

 

Gemensamma nämnare i ett starkt EVP

  • Ett EVP ska vara unikt.
  • Ett EVP ska vara hållbart i längden.
  • Ett EVP ska vara SANT.

Det första och andra punkten har jag redan nämnt. Den sista punkten, ett EVP ska vara sant är VÄLDIGT viktig, om inte den viktigaste punkten enligt mig. Det finns många företag som lovar diverse saker i en rekryteringsprocess men sedan inte visar sig vara sant när personen väl börjar på företaget. Om man har ett falskt EVP kommer det skada ens Employer Brand, för precis som i B2C:

”En glad konsument säger till en person att hen är nöjd men berättar för tio personer att hen är missnöjd.”

 

Det är därför viktigt för företag att också mäta vad ens nuvarande medarbetare tycker. Detta kan göras via eNPS undersökningar eller på andra sätt. Det viktiga är att medarbetaren får vara anonym och faktiskt utrycka sin nöjdhet/missnöje. Så att ens EVP ska vara sant är väldigt viktigt för en arbetsgivare och ska tas med största allvar.

Vill du utveckla ditt EVP så är det bästa tipset att börja inifrån. Fråga dina nuvarande anställda vad de tycker och varför hen jobbar där. Kom ihåg att göra detta halvårsvis eller årsvis, det beror på vad som passar er. Inget EVP är perfekt men det viktiga är att man håller vad man lovar. Våga va annorlunda och dras inte med i strömmen. Var unik!

Missa inte