Vad är Inbound Recruitment?
Inbound Recruitment som rekryteringsmodell har sitt ursprung i marknad och försäljning. Inbound Marketing är en etablerad metod att bygga relation med en målgrupp för att göra affär med denna. Om man byter ut målgruppen kunder till kandidater så får man istället en övergripande metod för att rekrytera personal. Bygg relation med rätt målgrupp så att du har möjlighet att rekrytera ur denna.
Speciellt intressant är Inbound Recruitment när det kommer till IT-rekrytering och rekrytering inom tech. IT-rekrytering har sedan många år tillbaka blivit speciellt utmanande då digitaliseringen skapat en brist på spetskompetenser inom tech och IT. Utvecklare, programmerare, testare, UX-designers, IT-arkitekter m.fl. Listan kan göras lång med roller och teknikområden där bristen är stor.
I stort handlar det om att jobba på flera områden som leder till att man på kort och lång sikt ökar antalet ansökningar till företaget. Annonsering syftar till just detta men enkel annonsering idag leder sällan till många kvalificerade ansökningar. Ofta är utfallet begränsat i var och en av de metoder och strategier som ingår i Inbound Recruitment. Sammantaget blir dock skillnaden stor och företag och organisationer som under lång till arbetat strukturerat med Inbound Recruitment kan nå stora framgångar i att locka till sig rätt personer inom tech och IT, även i Stockholm där konkurrensen är som hårdast.