1. Bygg gemenskap genom transparens
Ett starkt employer brand kan hjälpa till att skydda organisationens varumärke även i mer utmanande perioder. Genom att tydligt kommunicera med de anställda och visa upp en enad front, byggs förtroende och tillit till företaget. Och med det, en känsla av att vara inkluderad hos medarbetarna. Detta leder ofta till ökad motivation som i sin tur skapar ett högre engagemang hos medarbetarna, vilket också kan bidra till att de blir mer lojala mot företaget. Ökad motivation leder till ökad produktivitet och minskad personalomsättning, vilket är avgörande för bolagets framtid och employer brand. Framförallt i svåra tider.
Det är ofta tydligt när medarbetare trivs på en arbetsplats. Detta sprider sig förhoppningsvis till kunder, partners och potentiella kandidater, vilket i sin tur påverkar företagets rykte och varumärke positivt. Om en organisation har ett rykte om sig att vara en bra arbetsgivare, samt en enhetlig och pålitlig organisation, kan det bidra till att företaget behåller befintliga kunder och partners samt lockar till sig nya kunder och kandidater.