Okategoriserade

Rekrytera med film

Det förutspås att 80 % av alla trafik på internet 2020 kommer vara i
videoformat och rörligt material premieras av de stora sociala plattformarnas algoritmer redan idag. Genom en rekryteringsfilm som sprids i aktuella kanaler är det möjligt att nå och engagera även passiva jobbsökande.

Det finns många fördelar med att komplettera sin rekryteringsprocess med en eller flera filmer. Kandidaterna får ett ansikte på arbetsgivaren och det blir lättare att sticka ut ur mängden. Det stärker företagets Employer Brand och ökar Brand awarness för företaget, så även om en person inte söker rollen idag finns kännedomen om företaget kvar när en passande tjänst dyker upp i framtiden.


Förslag på olika typer av rekryteringsfilmer

Rollspecifik film – För att få en bra start på hela rekryteringsprocessen kan vi spela in en specifik film för den eller de roller ni söker vid uppstarten av uppdraget. Vi kan sedan använda filmen i den allra första kontakten vi tar med kandidaterna. Rekrytering inom IT har på senare år blivit allt mer likt säljarbete, och att komplettera en första kontakt med kandidaten med en film om rollen ökar både svars- och intressefrekvensen. Filmen kan också spridas på andra plattformar och i annonsen för den roll ni söker.

EVP-film – Employer Value Proposition är det unika erbjudanden som talar om varför just ditt företag är en attraktiv arbetsplats. Det kan vara en
utmaning at nå ut med sitt EVP, där en film kan hjälpa till att förklara varför just ditt företag är en arbetsplats där kandidaterna ska vilja arbeta.

Headerfilm Teamtailor – Om ni arbetar i Teamtailor så finns möjligheten att ha en film längst upp på sidan. När vi är ute och filmar hos er kan vi passa på att filma material till en film som ger ett bra första intryck till besökare på siten. Vi kan tillsammans med er även ta fram andra typer av filmer. Finns det behov kan vi även passa på att ta nya bilder till er karriärsida.


Missa inte