3) Skippa tomma ord, skapa en mer genuin känsla
Och så var det där med att skapa en genuin känsla på karriärsidan. Vad menar vi med det egentligen? Jo, skippa alla floskler och tomma ord. Kandidaten kan idag förvänta sig att ditt bolag har ”högt i tak” och ”en välkomnande och öppen kultur”. I samma rapport av Ada Digital som vi nämnde i början av texten så visar det sig att techtalanger är extra trötta på dessa buzzwords och floskler. Det blir omvänd effekt, där dessa ord snarare skrämmer bort kandidaterna än att de fångar in dem.
Så fundera snabbt; vilka floskler tar ni upp på er karriärsida?
Det viktigaste när det kommer till dessa ord är egentligen inte att undvika dem helt, utan snarare konkretisera och förklara dem på ert sätt. Vad betyder det att det är högt i tak hos er? Vem är det som säger det? Ge exempel.
Ett annat knep att skapa en mer genuin karriärsida är att se över innehållet. Hur presenterar ni till exempel era värdeord? Är det en text som er vd har skrivit eller är det videor med medarbetare som berättar om hur värdeorden speglar deras roll och deras vardag hos er? Bara det exemplet kan göra stor skillnad.