TechRekPodden från Ants Tech Recruiters
För några år sedan ville Ants grundare och VD Hugo Leichsenring att Ants skulle ha en egen podd. Syftet var att via den komma i kontakt med spännande profiler i branschen och diskutera de utmaningar vi alla delar. Utmaningen att rekrytera ingenjörer och utvecklare i en tid då det råder brist på dessa. Under ett par månader sökte vi någon som kunde leda podden. Hugo hade redan deklarerat att medgrundaren Carl-Johan Hamilton var olämplig för uppgiften. Det krävs en viss kompetens att höra vad den snabbpratande CJ säger. En viss tröskel om man hostar ett radioprogram.
Efter att andra lösningar testats och utvärderats fick CJ trotts allt en chans att bevisa sin lämplighet under ett par pilotavsnitt. Så här snart 100 avsnitt senare är vi mer än nöjda att CJ fick sin vilja igenom och alltså därmed sin egen pod att leda.
Här kommer några favoritavsnitt av de nästan 100 vi spelat in genom åren. Alla berör olika perspektiv på utmaningen att rekrytera ingenjör:
91. Personlig rekrytering med Åsa Daxberg, Head of Talent Attraction and Recruitment på ICA
Åsa Daxberg är författare till boken Happy Talent och vi får lära oss massvis om hur du kan tänka för att göra din rekrytering och employer branding personlig.
90. Krishantering och samhällstrender med Kjell A. Nordström
Ett akutellt avsnitt om hur Coronakrisen kommer att påverka oss och om lärdomar vi kan dra från tidigare kriser. Kjell A. Nordström är bland annat en av sveriges bästa föreläsare och vi är glada att vi fick äran att gästas av honom i Techrekpodden.
81. Datadriven rekrytering med David Lagerblad – Global Head of Talent Acquisition på Daniel Wellington
Lär dig mer om hur du lyckas med datadriven rekrytering och hur du kommer igång. David Lagerblad är specialist på ämnet och ger sina bästa tips i detta toppenavsnitt av Techrepodden.
79. Employer branding och lärande organisationer med Siri Wikander
Siri Wikander är ett känt namn för många inom HR och i detta avsnitt får vi höra hur du lyckas bygga upp en lärande organisation samt hur du lyckas med Employer branding.
46. HR Tech och annonsering med Viktor Nord
Att rekrytera genom att annonsera har fått ett lyft de senaste åren. Viktor Nord leder vägen för många och berättar hur du ska göra för att lyckas. Samtalet leder även in på HR Tech där det finns mycket intressant som kommer underlätta och förbättra för HR.
21. Katarina Berg, HR-chef på Spotify
I vårt mest lyssnade avsnitt hittills gästar Katarina Berg från Spotify. Vi får höra om en häftig resa där hon berättar om hur det var att komma in på Spotify från början och hur tillväxtresan varit sedan dess. Vi får också många kloka insikter om HR och hur HR borde arbeta för att få sin röst hörd.
Varför podd om IT-rekrytering?
Ants har alltid haft ambitionen att kunskapsdela med branschen i övrigt. IT-rekrytering är ett område som relaterar till inte bara rekrytering av techpersoner och ingenjörer utan berör allt från organisation, ledarskap, teknik, digitalisering, politik, samhällsutveckling m.m. Därmed finns det inga begränsningar kring vilka intressanta och kunniga personer som platsar som gäster. Varje avsnitt blir en ny vinkel och såväl Carl-Johan som Ants och förhoppningsvis lyssnaren får insikter. Åtminstone om man är en del av vår bransch.
Vilka utmaningar möter man om man vill ha en egen podd?
Den mest självklara är att man bör klara av att spela in med ok ljud. För Ants innebar detta investeringar i utrustning och internutbildning i inspelning, klippning och produktion. Personer med fallenhet och kunnande lär sig snabbt att producera bra poddar med rätt utrustning.
Nästa utmaning är att skapa bra innehåll. I början uppstår ofta trösklar där man överproducerar och krånglar till inspelandet. Ants hade nytta av att CJ är en orädd host som hellre kommer igång än att vänta på att allt skall vara perfekt. Perfektionen kommer med tiden ändå och inget ger så bra träning som skarpt inspelningsläge.
Hur skapar man lyssnare till podden?
Det är nog som all marknadsföring att möjligheterna är oändliga för spridning av en podd. Dock bör man ha tålamod. Det tar tid att bygga upp en större trogen lyssnarskara. En aspekt att hålla koll på är att undvika dåliga avsnitt. Dvs. hålla en hög lägstanivå. Anledningen är att ett dåligt avsnitt kan leda till ett tapp av lyssnare. Det är även klokt att identifiera de starkaste avsnitten. De kan fungera som ett insteg för lyssnare som blir positiva och sugna på mer lyssning.
Vlogg kompetterar TechRekPodden
När man ändå har en gäst på plats brukar det även vara lägligt att spela in korta Vloggar. De är ofta mer genomtänkta och korta medans podd är ett längre spontanare samtal. Ants använder Vloggar för att markandsföra specifika avsnitt men även som relevant content i andra sammanhang. Genom att använda sig av gäster blir vårt flöde och innehåll varierat och vi når ofta nya kontaktytor då vi får tillgång till varje gästs eget nätverk.
Läs mer om hur vi rekryterar genom att klicka på IT-rekrytering
Det råder brist på ingenjörer
Bristen på ingenjörer växer. Digitaliseringen leder till allt större bris på dem som skall genomföra denna och därmed är det sedan länge en stor brist på ingenjörer i Sverige och i världen och att rekrytera ingenjör är en utmaning som kräver ett speciellt tillvägagångssätt. Här kan du läsa mer om Ants modell för att rekrytera ingenjörer: rekrytera ingenjör.