3. Definiera er målgrupp och kommunicera ert budskap
Precis som i all marknadsföring behöver ni förstå er målgrupp för att lyckas med er employer branding. Börja från början och definiera vilka personer som ni vill ska söka jobb hos er. Vilka beteenden och preferenser har målgruppen? Vart befinner de sig och i vilka kanaler kan ni nå dem? Har de någon specifik erfarenhet eller skola i ryggen? Ju mer specifika ni är, desto enklare blir ert arbete.
När ni har definierat er målgrupp ser ni till att rikta er kommunikation mot den specifika målgruppen. På så sätt är ni relevanta i er kommunikation och stärker ert employer brand. Dessutom attraherar ni rätt talanger.
4. Glöm inte kandidatupplevelsen
En viktig del i employer branding arbetet är kandidatupplevelsen. Kandidaten har förmodligen redan en uppfattning av er som arbetsgivare. I en rekryteringsprocess kan den antingen förbättras eller försämras. Ett knepigt ansökningsförfarande, långa svarstider och opersonlig kontakt är misstag som ofta leder till en negativ kandidatupplevelse. Vilket i sin tur försämrar bilden av arbetsgivaren.
Se över hur ni arbetar i era rekryteringsprocesser och hur kandidaterna upplever den. Det är ofta fler personer som inte får jobbet, än som faktiskt får det. Hur upplever personerna som inte fick jobbet er kandidathantering? Talar de fortfarande gott om er?
På Ants jobbar vi ständigt för att ha en god kandidatupplevelse i alla våra kunders rekryteringar.
5. Ärlighet varar längst
Det är lätt att visa upp en fasad, inte allra minst i sociala medier. Men ett lönsamt och långsiktigt employer branding arbete bygger inifrån och ut. Att berätta om er härliga företagskultur när era medarbetare inte trivs på arbetsplatsen kommer inte att hålla i längden. Det handlar helt enkelt om att spegla sanningen. Om ni inte håller vad ni lovar i ert EVP kommer det att leda till missnöjda medarbetare. Det i sin tur leder till ett negativt arbetsgivarvarumärke.
Läs mer om hur vi på Ants arbetar med employer branding.