Kom i gång med er employer branding i fem enkla steg

Att aktivt börja jobba med employer branding kan kännas svårt. Vart ska vi börja? Hur ska vi gå till väga? Och vad får vi inte missa? Det är frågeställningar som ofta dyker upp. I denna artikel går vi igenom hur du kommer i gång med er employer branding i fem enkla steg. För att ni ska kunna ta det första klivet i att aktivt börja attrahera, behålla och engagera medarbetare.

Kom igång med employer branding

1. Ta reda på hur ert bolag uppfattas idag

Alla företag har ett arbetsgivarvarumärke, oavsett om företaget aktivt jobbar med det eller inte. Det avgörs nämligen av hur tidigare, nuvarande och potentiella medarbetare uppfattar bolaget. Innan ni sätter i gång med er employer branding strategi bör ni därför ta reda på hur ert företag uppfattas idag. Kanske finns det bra saker att bygga vidare på, eller så finns det inställningar som behöver arbetas bort.

 

2. Identifiera styrkorna i er som arbetsgivare och formulera ert EVP – Employer Value Proposition

För att attrahera nya medarbetare till ert företag behöver ni veta vad det är som gör att era nuvarande medarbetare trivs på arbetsplatsen. Skicka ut en enkät och intervjua några kollegor för att ta reda på vad de uppskattar mest med er som arbetsgivare. Är det företagskulturen, ert generösa friskvårdsbidrag eller flextiden? Ibland stämmer inte bolagets uppfattning överens med medarbetarnas. Så våga fråga och var öppen för svaren!

När ni har identifierat era styrkor är det dags att formulera ert EVP (Employer Branding Proposition). Ett EVP är själva kärnan i arbetsgivarvarumärket. Det är löftet som ni som arbetsgivare ger till de som ska jobba hos er. Vad erbjuder ni som arbetsgivare egentligen och varför ska talanger välja just er? Ert EVP lägger grund för hela ert employer branding arbete. Det ska genomsyra all kommunikation ni har med befintliga och nya medarbetare. Om ni arbetar med headhunting bör ert EVP även framgå i den kommunikationen.

IT-rekrytering Malmö

3. Definiera er målgrupp och kommunicera ert budskap

Precis som i all marknadsföring behöver ni förstå er målgrupp för att lyckas med er employer branding. Börja från början och definiera vilka personer som ni vill ska söka jobb hos er. Vilka beteenden och preferenser har målgruppen? Vart befinner de sig och i vilka kanaler kan ni nå dem? Har de någon specifik erfarenhet eller skola i ryggen? Ju mer specifika ni är, desto enklare blir ert arbete.

När ni har definierat er målgrupp ser ni till att rikta er kommunikation mot den specifika målgruppen. På så sätt är ni relevanta i er kommunikation och stärker ert employer brand. Dessutom attraherar ni rätt talanger.

 

4. Glöm inte kandidatupplevelsen

En viktig del i employer branding arbetet är kandidatupplevelsen. Kandidaten har förmodligen redan en uppfattning av er som arbetsgivare. I en rekryteringsprocess kan den antingen förbättras eller försämras. Ett knepigt ansökningsförfarande, långa svarstider och opersonlig kontakt är misstag som ofta leder till en negativ kandidatupplevelse. Vilket i sin tur försämrar bilden av arbetsgivaren.

Se över hur ni arbetar i era rekryteringsprocesser och hur kandidaterna upplever den. Det är ofta fler personer som inte får jobbet, än som faktiskt får det. Hur upplever personerna som inte fick jobbet er kandidathantering? Talar de fortfarande gott om er?

På Ants jobbar vi ständigt för att ha en god kandidatupplevelse i alla våra kunders rekryteringar.

 

5. Ärlighet varar längst

Det är lätt att visa upp en fasad, inte allra minst i sociala medier. Men ett lönsamt och långsiktigt employer branding arbete bygger inifrån och ut. Att berätta om er härliga företagskultur när era medarbetare inte trivs på arbetsplatsen kommer inte att hålla i längden. Det handlar helt enkelt om att spegla sanningen. Om ni inte håller vad ni lovar i ert EVP kommer det att leda till missnöjda medarbetare. Det i sin tur leder till ett negativt arbetsgivarvarumärke.

Läs mer om hur vi på Ants arbetar med employer branding.

Hör gärna av dig!

Fyll i formuläret om du är i behov av IT-rekrytering eller har andra frågor.


    Jag har läst och samtycker till användarvillkoren.

    Läs mer

    Hej, och välkommen att signa upp dig till Ants nyhetsbrev! 👋

    Vi gillar att kunskapsdela och vill gärna göra det med dig! Om du signar upp på vårt nyhetsbrev kommer du en gång i månaden få ta del av våra bästa tips och insights om techrekrytering och techbranschen.

    Fyll i din mejladress så ses vi i inkorgen inom kort! ✉️


      Jag har läst och samtycker till användarvillkoren.