Hugos blogg

Blogg: Är annonsering nästa stora inom techrekrytering?

Hur ser utvecklingen ut inom IT-rekrytering just nu? Vad är nästa stora möjlighet för bolag som söker utvecklare, drifttekniker och andra specialister inom tech i dagens rådande kompetensbrist? Kanske är det riktad, målgruppsanpassad  och avancerad annonsering i sociala medier?

Vid det här laget står det utan tvivel klart att inhouse Talent Acquisition med personlig research har blivit kanalen som leder till framgång vid IT-rekrytering. Av Ants ca 300 rekryteringar av utvecklingsnära tjänster (mest programmerare och utvecklare, testare, arkitekter, projektledare, drifttekniker, IT-chefer eller andra roller mycket nära tekniken) är 80% framsearchade. För fem år sedan var det mycket ovanligt med interna Talent Acquisition-enheter Idag är det regel för bolag med stora behov av utvecklare.

Frågan är vad som är nästa stora möjlighet för bolag som vill anställa techkompetens i dessa tider. På Ants jobbar vi allt mer aktivt och specialiserat med riktad annonsering i sociala medier. Annonsering utgör fortfarande endast 20% av framgången men vi har fått upp siffran en hel del genom smartare strategier som tar fasta i den logik som råder i sociala medier. På samma sätt som man kan vara precis, riktad och till och med personlig i sin kontakt med sin målgrupp via research så finns även liknande möjlighet om man riktar sin annonsering.

Det skall bli intressant att följa hur utvecklingen fortsätter. Min gissning är att smart annonsering kommer utgöra en klart större del av framgången redan 2019.

Missa inte

NOX consulting