1. Ta reda på hur ert bolag uppfattas idag
Alla företag har ett arbetsgivarvarumärke, oavsett om företaget aktivt jobbar med det eller inte. Det avgörs nämligen av hur tidigare, nuvarande och potentiella medarbetare uppfattar bolaget. Innan ni sätter i gång med er employer branding strategi bör ni därför ta reda på hur ert företag uppfattas idag. Kanske finns det bra saker att bygga vidare på, eller så finns det inställningar som behöver arbetas bort.
2. Identifiera styrkorna i er som arbetsgivare och formulera ert EVP – Employer Value Proposition
För att attrahera nya medarbetare till ert företag behöver ni veta vad det är som gör att era nuvarande medarbetare trivs på arbetsplatsen. Skicka ut en enkät och intervjua några kollegor för att ta reda på vad de uppskattar mest med er som arbetsgivare. Är det företagskulturen, ert generösa friskvårdsbidrag eller flextiden? Ibland stämmer inte bolagets uppfattning överens med medarbetarnas. Så våga fråga och var öppen för svaren!
När ni har identifierat era styrkor är det dags att formulera ert EVP (Employer Branding Proposition). Ett EVP är själva kärnan i arbetsgivarvarumärket. Det är löftet som ni som arbetsgivare ger till de som ska jobba hos er. Vad erbjuder ni som arbetsgivare egentligen och varför ska talanger välja just er? Ert EVP lägger grund för hela ert employer branding arbete. Det ska genomsyra all kommunikation ni har med befintliga och nya medarbetare. Om ni arbetar med headhunting bör ert EVP även framgå i den kommunikationen.