5. Arbetet slutar inte där
När ett nytt system har släppts eller en produkt har lanserats är det viktigt att komma ihåg att arbetet inte slutar där. Faktum är att det är först efter lanseringen som de riktiga utmaningarna ofta börjar dyka upp. Det är därför viktigt att ha en plan för hur ni ska hantera uppföljning, förbättring och utvärdering av systemet en tid efter release.
Uppföljningen är en grundläggande del i processen för att se till att allt fungerar som det ska. Samt att identifiera eventuella problem eller hinder som kan ha gömt sig innan releasen. En välplanerad uppföljningsstrategi kan hjälpa er att snabbt hantera problemen. Så att systemet fungerar så smidigt som möjligt för användarna.
Förbättring är också en viktig del av processen efter en release. Kom ihåg att avsätta tid för förbättringar, så att ni kan säkerställa att systemet utvecklas och förbättras över tid. Det kan innebära att lägga till nya funktioner, förbättra prestanda eller helt enkelt göra justeringar, för att se till att systemet passar användarnas behov.
Slutligen är utvärdering en betydelsefull del av processen efter releasen. Se till att utvärdera hur systemet fungerar och om det uppfyller organisationens mål och behov. Genom att göra en noggrann utvärdering kan ni identifiera framgångar samt områden där systemet kan förbättras ytterligare.
Med uppföljning, förbättring och utvärdering kan ni alltså säkerställa att systemet fungerar på bästa sätt och att organisationens mål uppfylls.
Känns det krångligt eller har du helt enkelt inte tiden som det kräver? Kontakta oss på Ants HR Tech så hjälper vid dig!