När du använder copywriting i rekrytering talar du ett annat språk. Du använder kreativa uttryck för att fånga uppmärksamhet. I dagens arbetsmarknad krävs det nya metoder om vi vill höras i det stora publikhavet. Du vill skapa texter som lockar din kandidat till handling. I ditt fall handlar det om att söka jobbet. Med dessa fem tips hjälper vi dig paketera ditt budskap på rätt sätt. Låt oss börja med rätt utrustning.
Tips för bättre copywriting i din rekrytering – Del 1
Tips 1 – Din verktygslåda
Man brukar säga att ens bästa vänner går att räkna upp i antalet fingrar. Samma sak gäller de verktyg som stöttar mig i min skrivprocess.
Här kommer mina fyra bästa skrivverktyg!
Skrivverktyg 1: AuthoredIn
AuthoredIn är ett verktyg som kan hjälpa dig planera din copy för en mer träffsäker kommunikation. Du använder det enkelt som ett plug-in på LinkedIn. Det är dessutom helt kostnadsfritt.
Skrivverktyg 2: Canva
Canva är ett kostnadsfritt och webbaserat verktyg. Här finns ett brett utbud av format för att skapa tilltalande presentationer. Skippa det gråa och sterila utseendet som följer när du skickar ut ett meddelande och ersätt det med något som säger mer. Du upplevs som mer personlig. Jag får ”känna” på ditt bolag. Jag skapade till exempel en slideshow med den här designen för att locka fler talanger till en roll.
Skrivverktyg 3: Thesaurus
Inom tech är det mer vanligt att vi formulerar oss på engelska än svenska. I dessa lägen är det lätt att luta sig mot ord som kommer nära till hands. Ord som ”exciting” eller ”great” trillar lätt ur munnen. När du använder Thesaurus som ett plug-in kan du enkelt byta ut ett urvattnat ord till något nytt. Du kan även få förslag på passande rim.
Så bra, eller hur?
Skrivverktyg 4: Grammarly
En digital version av ”fyra-ögon-principen”. Låt Grammarly scanna genom dina texter och ge tips om hur du kan optimera din text i formalia och tonalitet. Även detta verktyg är kostnadsfritt och webbaserat.
Tips 2 – Att skriva annonser
Jag brukar säga att du bör se din annons på samma sätt som du investerar i aktier. Din annons ska jobba åt dig.
Checklista för att ge din text magnetisk effekt:
1. Lär känna din målgrupp
Förstå vem du talar till. Då menar jag inte vad de gillar att äta till frukost utan vilka större faktorer lockar gruppen till att byta arbetsgivare. När du vet vad som driver dem, vet du vad din text måste innehålla.
2. Vad erbjuder dina konkurrenter? Vilka tävlar du med?
Se det som ett maraton. Du behöver lägga ribban rätt om du vill vinna loppet i slutändan. Är dina branschkollegor flitiga i sina EB-insatser? Vilka förmåner räknas som attraktiva idag? Hur ser lönenivåerna ut? Ta dessa faktorer i hänsyn när ni bestämmer vad ni ska rekrytera och hur ni ska rekrytera.
3. Kommunicera ditt WHY-budskap
Jag vet att du har mycket att berätta, men hold your horses. Det är viktigt att du är kärnfull och att du har bevis för vad du säger. Säg inte bara vilken produkt ni levererar, berätta på vilket sätt den gör skillnad för andra. Och när du ska berätta om rollen, utelämna inte vilken betydelse den har för organisationen. När du berättar om er företagskultur, säg inte att det är härligt utan berätta varför det är det.
När du paketerar in dessa tre komponenter i din text kommer du få ett helt annat flow.
Tips 3 – Konsten att fånga in din läsare med rubriken
Hur tror du att inkorgen ser ut för en utvecklare på Linkedin?Jag föreställer mig det som tusen människor på hög. I mun på varandra skriker dom ut:
”Bli vår utvecklare idag”
”Är du vår framtida kollega?”
”Intressant profil”
”Utvecklare till [namn på bolag]”
”Följ med på vår spännande resa!”
Deras repliker är bland de allra vanligaste rubrikerna som du hittar i en utvecklares inkorg.
Vad de har gemensamt? De innehåller självklarheter och intetsägande information.
När du når ut till personer som inte aktivt söker jobb blir din rubrik viktig eftersom det är det första mottagaren möter. Din rubrik kan avgöra mitt beslut att läsa eller att inte läsa vidare.
Hur skapar jag då en rubrik som får dig att öppna just mitt Inmail?
Kort version: Gör det oväntade.
Jag brukar ha som vana att smaka och tugga på produkten en stund. Och jag tänker alltid högt när jag gör det. Låt oss säga att din arbetsgivare verkar inom resebranschen. Vilka ord, uttryck eller erfarenheter kan du hitta inom din produkt?
Här är mina:
- Biljett
- Hållplats
- Egen erfarenhet – missa hållplats
- Vi väntar in dig vid nästa station
Voilà! Här är min rubrik:
Tips 4 – Varför copy i sourcing är the way to go
Sådana här kunde jag få innan jag började använda mig av copy i min sourcing:
”Nej tack, jag är inte intresserad”
Efter att jag börjat använda mig av copy:
”Det här är det bästa rekryteringsmailet jag sett!”
”Det här sticker ut”
”Du imponerade mig så mycket att jag berättat för min kompisar om dig”
”Nu har du verkligen fångat min uppmärksamhet!”
”Jag vill gärna ha dig i nätverket bara för att fortsätta få läsa dina texter”
Här är min hemlighet: jag låter mina texter färgas av min omgivning. Använd min pensel. Välj din färg.
Penseldrag 1: Spotify
Berätta vad du känner med en sång. Till exempel såhär:
Hallå där Patrik,
Din kombinerade erfarenhet som utvecklare och Scrum Master är precis varför jag fastnade för din profil. Att du dessutom har kunskaper i .NET gör att jag inte kan låta bli att känna att sången ”I’m so excited” av The Pointers Sisters beskriver lysande vad jag tänker om dig.
Vad tror du om att kliva in som vår Tech Lead?
”JA!” – tänker du? Underbart.
Som vår Tech Lead…
Penseldrag 2: Använd komedi
Ett gott skratt förlänger livet och ökar sannolikheten till en framtida kollega.
Penseldrag 3: Årstider och högtider
Inspireras av vart vi är på året.
Hösten kan antingen betyda återvändo eller ett nytt kapitel. I båda kontexter hoppas jag att du kliver in i ett sammanhang med glada ansikten och spännande projekt väntandes på ditt skrivbord.
När kylan lägger sig som ett täcke över Stockholm och mörkret närmar sig med varje timme – vart vill du värma dig då? 🍂
Hos oss får du pyssla med…
Penseldrag 4: Utnyttja trender
The world is your playground.
Tips 5 – Använd dig av citat
Här kommer en friendly reminder. Dina anställda är dina bästa ambassadörer. Den som därför sitter på bäst koll om varför arbetet som utvecklare är så himla bra på just ditt bolag är självklart din kollega som jobbar som utvecklare.
Lyft din annons med hjälp av deras ord.
När du använder dig av citat ger du ditt bolag en röst. Här är varför det är bra:
- Du tillför fakta om rollen
- Kandidat får kontakt med en kollega
- Du visar er företagskultur genom en personlighet
Använd mina frågor för att fånga denna essens på papper.
- Vad är det bästa med din roll som utvecklare?
- Varför ska man jobba hos er? Varför ska jag bli en del av er?
- Vad pratar man med dig om vid kaffemaskinen?
Så nästa gång du börjar skriva, börja med ett citat.
I nästa artikel kommer du få ta del av fem ytterligare tips. Den hittar du här.
Natalia Salas
Talent Acquistion Partner | Competence Lead inom Copywriting
natalia.salas@ants.se Linkedin