Varför är copywriting viktigt?
För dig som är ny till begreppet definierar kommunikatörer copywriting som konsten att på ett kreativt och övertygande sätt förmedla ett budskap som får någon att utföra en särskild handling.
Om du läser meningen en gång till är jag säker på att du kan landa i att det återspeglar en rekryterares syfte; vi vill förmedla ett budskap (en jobbmöjlighet) och handlingen vi önskar att denne ska utföra är att skicka in sin ansökan eller ta ett första samtal med oss. Men den avgörande poängen som lyfts i copywriting är att du använder kreativa medel för att lyckas fånga någons uppmärksamhet.
Det innebär att i alla texter du skapar ska det finnas ett personligt inslag för att säkerställa att kandidaten får ett genuint intryck av dig. Det här är inte bara fördelaktigt för din arbetsgivare, utan också för ditt personliga varumärke. Likt ett publikhav behöver vi nå fram med vårt budskap, i ett redan högljutt sammanhang.
Här skulle jag säga att vår sourcing kan liknas med uppgiften att varje dag ställa sig och genomföra en
Idol-audition. På något sätt ska jag försöka övertyga en jury att vilja investera i mig; jag behöver förmedla en känsla och närvaro för att de faktiskt ska se mig och glömma de tidigare 100 ansökanden som klivit fram tidigare. Jag behöver sticka ut. I IT-rekrytering är principen densamma; mitt budskap ska ju inte bara ut, utan den ska också in.