Idag får ni lära känna våra konsulter Mathilda som arbetar med Employer Branding och Samuel som är Talent Acquisition Konsult på djupet.

 

 

Vad fick er intresserade av att börja jobba på Ants?

 

Mathilda – Jag lockades av konsultrollen att få se många olika arbetsplatser och jobba på olika roller på olika stora företag. Sen hade jag en kompis som jobbade på Ants sen innan som hade pratat väldigt gott om Ants och kollegorna här, och hon hade helt rätt! Kollegorna är det bästa med Ants ❤

Samuel – När jag fick höra att man på Ants arbetade som konsult, och fick vara ute hos olika kunder av olika storlek och i olika branscher, samtidigt som den interna kommunikationen och vänskapen var så stor och härlig! Detta kändes som en fantastisk kombination av att arbeta som konsult och ändå ha sina stabila konsultkollegor att lära sig av!

 

Vad gör ni i er roll på Ants?

 

Mathilda – Jag har en delad roll, 50% som Talent Acquisition Consultant och 50% som Employer Branding Consultant. I min roll som Employer Branding Consultant jobbar jag en del med vår egen Employer Branding så som besök på olika Universitet där jag får träffa studenter inom bland annat Personal och arbetsliv och det är alltid givande! Sedan jobbar jag med content på sociala medier, rundabordsamtal vi håller för chefer inom HR och Tech samt det TechRekCommunity som vi på Ants vill bygga!

Samuel – Jag arbetar som Talent Acquisition Consultant, vilket innebär att jag ansvarar för och driver hela rekryteringsprocessen framåt ute hos kund. Detta innebär att jag får göra allt från att jag kontaktar kandidater genom LinkedIn, tips och liknande till att jag bokar in intervjuer och tar referenser.

 

Vad är det bästa med att jobba på Ants?

 

Mathilda – Det absolut bästa med Ants är mina kollegor! Så sjukt härligt gäng med god stämning, man kan alltid få hjälp om man behöver eller luncha om man har kunder med kontor nära varandra. Sen är det också alltid lika kul att ses på dom aktiviteterna vi har, vi ska till exempel ha 5-kamp på Grönan snart som jag ser fram emot.

Samuel – Kollegorna! Solklart svar på denna fråga, då mina kollegor på Ants är de bästa kollegorna jag haft, och även var en del till varför jag blev intresserad av att arbeta på Ants. Det känns som att vi är närmre varandra än vad många som sitter på samma kontor är, detta med allt från att vi chattar med varandra på daglig basis till att vi gör sjukt roliga saker tillsammans. Ett exempel på det var för någon vecka sedan när vi åkte på en konferens till Prag tillsammans!

 

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut för er?

 

Mathilda – Tänkte först säga att jag har ingen ”vanlig” arbetsdag haha. Men det varierar väldigt mycket dels beroende på om jag är hos kund eller internt men också hur det ser ut i pipen och rekryteringsprocessen hos kund samt vad som behöver mest uppmärksamhet och tid av mina interna uppgifter.

Samuel – Det roliga med detta är att min vanliga arbetsdag varierar beroende på vilken kund jag sitter hos. Men till exempel så kan den börja med att jag kommer in och äter frukost tillsammans med kollegor från kunden för att sedan gå över aktuella kandidater i processen och tillsammans med en kollega (TA Manager) från Ants hålla i möten med rekryterande chefer. Sedan innebär arbetet alltid att jag får leta upp duktiga utvecklare och kandidater genom att vara så kreativ som möjligt för att hitta nya och spännande sätt att hitta just rätt guldklimp.

 

Vilken är den mest intressanta rollen ni suttit på och varför?

 

Mathilda – Den mest intressanta rollen jag suttit på va faktiskt inte en tech roll, som är vår vanliga nisch, utan en Sales Manager roll inom Nuklear Medicin. Branschen och produkten var otroligt häftig och den här personen skulle starta upp företagets säljavdelning i Tyskland i princip från scratch så den va väldigt spännande att sitta på samtidigt som den va väldigt utmanande eftersom den var så specifik. Men desto mer nöjd blev jag när vi tillsatte den!

Samuel – Den mest intressanta rollen som jag har suttit på måste nog vara en som jag sitter med just nu idag, en Utvecklingschef. Detta då denna roll innebär att jag får prata med så otroligt duktiga och entreprenöriella människor. Både häftigt att få höra deras inspirerande och roliga resor och erfarenheter samtidigt som jag själv lär mig otroligt mycket av att rekrytera dessa, mer seniora, profiler.

 

Vilket är ditt bästa minne från tiden på Ants?

 

Mathilda – Bästa minnet på Ants… Finns många att välja mellan men får nog ändå landa i en av kvällarna på vår resa till Prag nu i maj. Vi var ett ganska stort gäng som lyckades få plats på samma ställe efter middagen och började leka lekar runt bordet. Slutade med att jag skrattade så jag grät!

Samuel – Haha! Mitt bästa minne.. Ja, svårt att välja här. Men det måste nog sluta i en av alla fantastiska aktiviteter som jag har gjort med mina kollegor efter arbetstid. Mer specifikt så väljer jag nog när det var ett toppengäng som hade planerat en aktivitet där vi fick komma in i Chokladfabrikens lokaler för att få tillverka våra alldeles egna praliner! Hade sjukt trevligt och var kul att få komma hem med praliner som man hade gjort alldeles själv! ????

Idag har jag fått komma närmre Amanda & Aran som arbetar som Talent Acquisition Managers på Ants. 

 

Varför har ni valt att jobba på Ants?


Amanda – Jag valde Ants för att jag ville jobba med rekrytering men inte lockades av tävlingar och provision som många andra företag inom branschen har. Jag lockades även av IT-nischen och ville lära mig mer om den branschen. Väl på första intervju kände jag ganska snabbt att det här var ett ställe för mig!


Aran – Jag fick tips om Ants av en studiekamrat som redan jobbade på Ants. Jag kunde inte särskilt mycket om IT-branschen sedan innan men tyckte att nischen och att upplägget med att vara konsult på plats hos olika kunder lät spännande. Vidare såg jag att bolaget hade en stark tillväxt vilket var lockande.

 

 Vad är det bästa med att jobba på Ants?


Amanda – Man måste ju säga kollegorna, klyschigt men sant! Man har inte en tråkig stund med någon av dom! Sedan gillar jag verkligen, precis som Aran, att man får vara med att utveckla och driva bolaget framåt.


Aran – Organisationskulturen. Här uppmuntras alla medarbetare att bidra till organisationen och affären, oavsett om du jobbat här en kortare eller längre tid. Medarbetare får utrymme att ta ansvar snabbt vilket är väldigt roligt. Jag känner själv att jag utvecklat otroligt mycket på mina 2,5 år på Ants. Vidare är det en platt organisationsstruktur vilket gör att det inte tar lång tid mellan att en idé kläcks och att den förverkligas. Viljan att innovera och bli bättre finns ständigt närvarande.

 

 

Hur kommer det sig att ni sökte er till rollen som Talent Acquisition Manager?


Amanda
– Jag ville vara involverad på en mer strategisk nivå. Både gällande helhetsperspektivet över rekryteringsprojekten men även att få en större inblick i Ants som organisation. Sedan ville jag utveckla mitt ledarskap.


Aran – Det lockade mig att ha ett mer övergripande ansvar för rekryteringsprojekt och få arbeta mer strategiskt gentemot våra kunder. Alla kunder är olika och har olika utmaningar, därför utmanas jag ständigt att felsöka och förbättra processer.

 

 

Om ni skulle utveckla en app som ska lanseras imorgon, vad skulle ni utveckla då?


Amanda
– Jag tror jag har färre än 10 appar i min telefon och känner inte att jag saknar någon. En blandning av ålderstecken och fantasilöshet! Jag hör ju till de som säger ”Så länge jag kan ringa och sms:a..”


Aran – 
En app som visar lediga platser på uteserveringar med sol. När solen är framme så slipper man gå runt och slösa tid på att leta på fel ställe.

 

 

Över till lite snabba frågor.

 

Vad gör er glada?

Amanda – Folk som drar av ett riktigt bullrigt skratt från magen. Kanske även när det minst lämpar sig.


Aran – En ordvits som behöver lite tid att sjunka in, man vill få den där ”jaaaha nu fattar jag-upplevelsen”.

 

 

Har ni någon okänd talang?

Amanda – Jag är extremt bra på att rappa på norska!


Aran – Talang vet jag inte men det är inte många som slår mig i schack.

 

 

Sista frågan! Vem skulle spela huvudrollen i filmen om era liv?


Amanda
– Som yngst i syskonskaran tror jag att tjejen som spelar ”Lotta på bråkmakargatan” skulle göra sig bra.


Aran – Fares Fares (älskar Jalla Jalla och Kopps)

 

/ Léon Judovic

Ana och Ebba är två av våra grymma Talent Acquisition Consultants som jag passade på att fånga upp under lunchen för att ställa lite korta frågor.

 

Hur trivs ni på Ants hittills?

Ebba – Jag trivs väldigt bra på Ants! Jag har jobbat i 7 månader nu och jag känner att jag har kommit in bra i rollen som Talent Acquisition. I mina olika uppdrag har jag fått testa på allt från Facebook-kampanj till att få testa värmekameror, vilket känns väldigt spännande.

Ana – Jag trivs väldigt bra! Har efter närmare 7 månader på Ants verkligen kommit in i min roll och fått prova på att rekrytera olika roller för olika företag vilket har varit både kul och givande.

 

Vad är det bästa med att jobba på Ants?

Ebba – Helt klart alla kollegor. Det är alltid roligt att komma till jobbet! På Ants finns det även möjligheter att få testa på olika idéer och det tycker jag är väldigt roligt. Det finns förtroende och stöd från alla led i organisationen, vilket gör Ants till en grym arbetsplats!

Ana – Det bästa är att man får vara kreativ i sitt arbete och får möjlighet att prova nytt. Det ges verkligen utrymme att få engagera sig i sådant man själv brinner för och man har kollegor som tror och pushar för ens idéer.

 

Hur kommer det sig att ni ville jobba inom IT-rekrytering?

Ebba – Jag har alltid haft ett intresse för IT och rekrytering, vilket gjorde valet ganska enkelt. Jag tycker att det är kul med lite utmaningar i jobbet och det är spännande att få träffa alla utvecklare som gör coola produkter. Man lär sig något nytt varje dag inom IT/Tech! I sociala sammanhang är det roligt att kunna briljera lite med kuriosa om t ex hur kommunikationen fungerar i en kamera. Hur många vet det liksom?

Ana – Jag visste att jag ville jobba med rekrytering på något sätt men fastnade för just IT-rekrytering när jag insåg vilken bred och snabbföränderlig bransch det faktiskt är.

 

Om ni skulle vara grymma programmerare, vad skulle ni utveckla då?

Ebba – En app för min kyl som berättar när allt går ut, vad som finns i kylen och ger recept på vad jag kan laga baserat på nuvarande ingredienser i kylen. Den kan även beställa direkt från Mathem och blir en smart kyl.

Ana – Önsketänkande hade jag nog utvecklat en robot som kan assistera mig i allt möjligt. Speciellt kunna göra alla tråkiga saker som jag själv inte vill göra.

 

Över till lite snabba frågor.

Vilken är den coolaste saken ni äger?

Ebba – En machete från Kuba.

Ana – Min telefon, tråkigt men sant. Vad skulle man göra utan google, karta, kalender, meddelanden, kamera, bank och övriga appar var man än går? Allt samlat i en liten teknikpryl som får plats i handen liksom, hur coolt?!

 

Om ni inte skulle vara Ebba och Ana i Stockholm, vart skulle ni bo då?

Ebba – Då skulle jag troligtvis vara Ebba som bor i Peru med mina alpacas.

Ana –  Skulle nog bosätta mig på Bali, bara leva nära en fin strand och äta mängder av färsk frukt varje dag.

 

Sista frågan! Om ni hamnar på en öde ö och bara får ta med en sak, vad skulle det vara?

Ebba – Jag skulle ta med mig Bear Grylls, äventyraren som varit med i ’’Man vs. Wild’’. Han vet hur man överlever i olika extrema situationer och miljöer.

Ana – En vän att fördriva sista tiden i livet med. Har hört att hon Ebba ska vara rätt kul att umgås med.

 

/ Leon Judovic

När jag var 16 år och sökte jobb som sommarvärd på ett dinosauriemuseum (ja det var lika roligt som det låter) fick jag frågan ”Om du spelade i ett fotbollslag vilken roll skulle du ha och varför? ”Med min PA examen i bagaget förstår jag idag att det kanske inte var en sådan kompetensbaserad fråga men det var trots allt ett 4 veckors sommarjobb med främsta uppgiften att hälsa på folk och damma av dinosaurier.

Hur som helst så blev mitt svar på frågan att jag skulle välja back. Majoriteten av mina vänner under denna period spelade fotboll och jag har därför spelat en hel del fotboll mot ett mål där alla som gör mål blir kvar och en åker ut varje omgång. Jag var väldigt ofta kvar, inte för att jag var duktig utan för att mina vänner lät mig vinna eftersom det var det enda sättet att få mig vilja spela igen. Med den informationen i bakgrunden kanske ni förstår hur pass liten min fotbollskunskap egentligen är. Så frågan var ganska klurig för mig.

Anledningen till att mitt svar blev back var för att det för mig är en av de viktigaste spelarna för att bära läget. Denna position behövs men kanske inte den som syns och får all credo när det går bra. Fokus ligger ofta på målgöraren men egentligen är alla roller viktiga för att det ska bli ett bra fotbollslag. Igen, mina fotbollskunskaper är begränsade och jag har aldrig lärt mig vad offside betyder fast mina vänner förklarat det oräkneliga gånger. Intresset finns inte där men det behövs dock inga kunskaper för att förstå backlogiken.

Nu räcke det snart med mina fotbollsliknelser men denna metafor är enligt mig en väldigt bra beskrivning av rollen som TA Manager. Fotbollsplanen består av TA Managern och Researcher där Ants är skyddsnätet som ser till att bollen är kvar på planen. När jag jobbade som researcher upplevde jag att denna rollen var tydlig, glasklar för att vara ärlig. Kanske inte de första veckorna men efter ett tag trillade pusselbitarna på plats. Vad jag som researcher skulle göra och resultatet av mitt arbete blev väldigt tydligt. Däremot var det inte så lätt att förstå vad rollen som TA Manager innebar. Visst kunde jag se en del av arbetet som min TA Manager gjorde som att hålla intervjuer, sköta kunddialog och fakturera. Det var dock så mycket jobb bakom kulisserna som inte syntes. När jag sökte rollen som TA Manager frågade jag några av mina kollegor som hade rollen vad den egentligen innebar. Sammanfattningsvis fångade jag upp ledarskap och coachning, kundansvar och att bidra i ledningsgruppen som gemensamma nämnare.

Idag, efter 10 månader i rollen som TA Manager vet jag säkert att det är en bred roll och att det inte alltid är så lätt att sätta ord på mina arbetsuppgifter. Jag ska dock göra ett försök med att förklara mina arbetsuppgifter. En vanlig dag på jobbet är inte lätt att svara på då alla dagar ser olika ut men generellt så består mina dagar av att bolla med de researchers jag jobbar med, jobba med aktiviteter som för projektet framåt, stämma av statistik och kostnader, intervjua kandidater och samtidigt jobba internt med att utveckla Ants. Jag tror att anledningen till att jag inte kan förklara bättre än såhär är just för att det är en roll bakom kulisserna. Som en utvecklare sa till mig under en intervju ”När allting fungerar då gör jag ett bra jobb”. Jag menar inte att projektet står och faller på mig, självklart inte, vi är ett team. Det jag försöker säga är att rollen är bred, innebär mycket spännande lärdomar och har varit väldigt utvecklande för mig.

Vi jobbar mest från egen planhalva men ser till att göra mål i samarbete med researchen. Nej, nu får jag stoppa mig själv innan detta förvandlas till ett inlägg om fotboll.

 

/ Frida Wallentin

Förra veckan skaffade vi en ny kollega på Ants, någon som ska hjälpa till med administration och on-boarding. Inget konstigt med det egentligen – förutom att det är en bot.

Okej, kanske lite clickbait-varning på mig just nu men ibland behöver man något extra för att fånga folks uppmärksamhet. Om jag ska vara mer konkret och mindre dramatisk så är det jag gjort att installera en bot till vårt chattprogram ”Slack” där man kan ställa in tider och meddelanden som skickas automatiskt.

Vad kan man göra med den?
Det är bara fantasin som sätter gränserna! Jag tänkte berätta vad vi gör.

Information

Den börjar såklart att presentera sig, annat vore oartigt. Under den första dagen skickar den ut den största mängden meddelanden. Exempel på meddelanden är våra värdeord, tips på vilka grupper i slack att gå med i, information om chef och mentor samt vem som har olika ansvarsområden.

Så här kan ett meddelande se ut din första dag på Ants.

Administration

Vår bot skickar ut saker som jag annars skulle behöva komma ihåg att tajma in rätt. Exempelvis har vi en utvärdering som vi gör när man har varit anställd i en månad där intro-bot håller koll på hur lång tid det har gått och skickar ut den automatiskt. Den skickar även ut saker som välkomstinformation, personalhandbok, arbetsbeskrivning och annat som jag tidigare brukade skriva ut på papper.

Intro-boten gör att vi slipper drunkna i papper under introduktionen.

Vidareutveckling

När intro-veckan är avklarad så är boten inte klar med dig utan man kan se den lite som en extra mentor. Den fortsätter hålla kontakten men drar ner på mängden meddelanden så att det max är ett per månad. Meddelandena ändrar även karaktär och handlar mer om sätt att utvecklas ytterligare med utmaningar som att sätta sig in mer i vissa tekniska termer, testa ett nytt sätt att searcha och att be om feedback. Efter ett år så skriver den ett meddelande för att gratulera på årsdagen och tackar för sig.

Nästa steg för oss?

Nästa steg skulle vara att få in hela personalhandboken i Slack vilket inte är svårt men tyvärr tidskrävande. Min vision är att vår bot ska kunna ge svar på alla rutinfrågor genom att man chattar med den.

Tips på bra Slack bots för onboaring:

CheifOnboaring https://chiefonboarding.com/slack/

Welcome Bot https://recime.github.io/slack-welcome-bot/

Aloha  https://aloha.ftw.nyc/

Lucy Abott http://virtual-hr.lucyabbot.com/

 

/ Elin Filipp

I början av 2018 lanserades Techrekpodden, Ants egna podcast där vår vice VD Carl-Johan intervjuar intressanta personer om IT-rekrytering, hur digitaliseringen påverkar samhället och hur du bygger upp en teknikavdelning. Nedan har vi samlat några avsnitt som är extra intressanta för dig som går personalvetarprogrammet eller är precis i början av din karriär inom HR. 

 

1.Lisa Hartikainen, Head of Employer Branding på Tieto
Lisa Hartikainen är tjejen som gjort raketkarriär. Idag är hon Head of Employer Branding på Tieto, bara två år efter hon avslutade personalvetarprogrammet på Linköpings Universitet. I det här avsnittet diskuterar vi hur hon hamnade i sin nuvarande roll efter att ha börjat sin karriär på Daniel Wellington, precis innan det företaget blev riktigt stort.

 

3. Sandra Lindberg, HR Manager på Quickspin
Lyssna på Sandras häftiga karriär och om hur det är att driva ett team som är utspritt i världen, vikten av kommunikation inom IT men också hur företagskultur ändras i takt med att företaget växer. Hur arbetar man aktivt för att inkludera medarbetare när företaget blir större?

 

7. Madeleine Harju, kompetensutvecklare på Nox Consulting
Madeleine Harju började sin karriär på Ants som en av företagets första researchers. Idag arbetar hon på Nox Consulting som kompetensutvecklare, dessutom är hon grundare till HRgoesTech och var med och grundade Nox Academy. Avsnittet handlar bland annat om hur man utvecklar organisationer med hänsyn till digitaliseringen, men också om Madeleines arbete med att digitalisera HR funktionen.

 

8. Cecilia Eriksson, Global HR Director på Tobii
Global HR Director, en titel värd att skryta med! Samtalet handlar om utmaningar med att växa som företag och vilken roll HR har i den processen. Också om internationell rekrytering, att byta språk internt på företaget från svenska till engelska och vägen mot att bli ett börsbolag.

 

11. Leila Ljungberg, People and Culture Director på Snow
Den här avsnittets gäst är en riktig människokännare – Leila Ljungberg! Hon har jobbat med människor hela sin karriär och har nu landat hos Snow Software som People and Culture Director. Vi pratar om att växa som företag och att rekrytera mångfald och vilka utmaningar man möter i den processen. Hur gör man för att inkludera alla när de anställda är spridda över kontor runt om i världen?

 

18. Nicklas Lindberg, Head of HR på Omegapoint
Nicklas Lindberg har varit med om IT-rekryteringens många olika faser, från tiden då ansökningarna trillade in till dagens arbete med att  lyckas locka duktiga medarbetare till företaget. Hör om Nicklas bakgrund och erfarenheter, ”tips-rekrytering”, hur bygga upp företagets kultur och mycket annat spännande!

 

21. Katarina Berg, HR-chef på Spotify
Katarina Berg har tidigare varit HR-chef på bland annat Kanal 5, Swedbank, 3 och Rusta. Sedan 2013 har hon varit på Spotify som haft en enorm tillväxt sedan dess. Hör Katarina berätta om hur Spotify lyckats med deras företagskultur under tillväxten, varför det kan vara farligt med fokus på cultural fit, det viktiga i att binda ihop HR & marknad samt hur HR måste arbeta för att få sin röst hörd. 

 

 

24. Amanda Öberg, HR Manager på Agero
Amanda började sin karriär som resarcher på Ants. Hon hade bland annat ett kunduppdrag på konsultbolaget Agero dit hon blev överrekryterad och idag arbetar som HR Manager. I avsnittet ger Amanda sin syn på hur viktigt det är med företagskultur och värderingar som får personalen att vilja stanna kvar, hur det är att sitta i en ledningsgrupp och om hur Agero arbetar med sin IT-rekrytering genom att bland annat bjuda in till events som ”Code in the dark” och pubkvällar

 

En bro klarar av att en lastbil kör på bron, så länge bron har stöd som håller den uppe. Tänk dig en bro där du ökar antalet lastbilar kontinuerligt, till och med snabbare och snabbare ju fler lastbilar det blir på bron men du fyller aldrig på med stöd underifrån. Vad händer med bron?

Exemplet med bron är en metafor som Neil Shah använder sig av i sin bok ”The 10 step stress solution” för att beskriva stress. Det låter så självklart när vi gör om det till en bro. Ju mer belastning desto mer stöd behövs. Det är inte farligt med många lastbilar på en bro, så länge det finns tillräckligt med stöd. Det är inte farligt med stress, så länge vi får chansen att återhämta oss. Ändå tycks det vara så svårt.

”Jag vet inte om jag blir arg eller mest känner mig uppgiven egentligen”

Jag har under hösten pratat med vänner vars kollegor blivit sjukskrivna på grund av stress, som själva fått panikattacker, hjärtklappning, sömnproblem och jobbar fast de är sjuka. Vänner som inte ens har fyllt 30 men har fått försämrat minne för att de har alldeles för mycket att göra, som inte har fem minuter över till att bara vara. Jag blir självklart jätteledsen över att höra om det. Jag blir lika ledsen över att jag själv haft dagar där jag känt av svårigheten att andas, hjärtklappning eller tackat nej till ett seminarium om Work-Life Balance för att ”jag inte har tid”. Jag vet inte om jag blir arg eller mest känner mig uppgiven egentligen. Vi är alla medvetna om att det inte är bra ändå så fortsätter det. Berättelse efter berättelse om personer som reagerar på stress.

För mig är det alltid viktigt att fundera på vad jag gör och varför jag gör det, eller kanske framförallt för vem jag gör det. Det är svårt att säga nej av många anledningar. Kanske för att jag vill vara till lags, kanske för att det är en rolig uppgift och jag verkligen vill göra den men i slutändan är hälsan det viktigaste av allt. Det ska inte krävas en utmattning eller andra fysiska och psykiska reaktioner för att stressen ska tas på allvar. Jag vet att det är svårt och det är en fin balans. För mig känns det viktigt att lyfta ämnet, problemet. För mig själv, för mina vänner med hjärtklappning och för andra som känner sig stressade. Jag kan bara utgå ifrån mig själv men jag delar gärna med mig av tre snabba tips på hur jag hanterar min stress. Här kan ni även läsa mer om utmattningssyndrom och här. kan ni läsa mer om stress samt stresshantering.

Tre snabba tips:
  1. Minska bråttom beteendet – Måste vi verkligen hinna med den där bussen när nästa kommer om 5 minuter? Vad är det värsta som kan hända om jag väljer den långa kön i matbutiken?
  2. Fundera på vad du stressar över – Inte helt olikt den första punkten. Måste mejlet skickas idag eller gör det något om jag skickar det i morgon?
  3. Våga vara i nuet – Det är knappt så att jag vågar skriva detta då kliché-nivån på denna artikel ökar avsevärt men det är så viktigt. Glöm inte bort att bara vara och ta in. Stressa inte över fredagens möte redan idag när du är hemma och har en lugn stund. Våga vara hemma, i din soffa och bara njuta av att inte behöva göra något mer ansträngande än att välja netflix serie.

Några bonustips:

Det jag vill få fram är att, glöm inte säga stopp, innan kroppen eller hjärnan gör det åt dig. Ta hand om dig själv.

 

/ Rebecka Jarnroth

#drömjobbetkickoff var årets tema på Ants Kickoff. Ants åkte på kickoff mellan den 15-16e september till Ulvhälls Herrgård i Strängnäs. Vi åkte i blandade grupper där ena halvan tog tåg och resten samåkte i bilar.

Middag på Ulvhälls Herrgård med hela Ants-gänget, temat var drömjobbet.

Trevlig middag med hela Ants – Code at Heart samlat

Ants VD Hugo och vice VD Carl-Johan inledde dagen med att föreläsa om Ants ”why”. Ants växer, något som är roligt, men som också bidrar till en del utmaningar. Detta öppnade upp för en workshop senare under dagen. Därefter tog Hugo vid och berättade om Ants nya affärsområde ”digital doers”. Många nya möjligheter som öppnas för oss antsare, där alla som vill utvecklas inom digital marknadsföring har möjlighet att göra det.
Efter föreläsningen var det naturligtvis dags för fika i solen där vi njöt av kanellängd ackompanjerat med kaffe.

Trevlig fika i solen tillsammans

Fika i solen tillsammans med alla kollegor

Vi fortsatte dagen med en workshop på temat ”drömjobbet” där vi alla skulle diskutera hur Ants kan fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare och samtidigt behålla vår fina arbetskultur i takt med vår tillväxt. Många bra idéer lyftes. Därefter fick vi i uppgift att skapa ett content för Ants som vi sedan skulle dela med oss av i storgrupp. Content fick vi skapa på vilket sätt som än behagade, vare sig det var att skriva en blogg, spela in en film eller uppdatera vår Linkedin. Resultatet visades upp i slutet av workshopen där många roliga förslag spelades upp och bidrog till en hel del skratt. Workshopen var slut och nu informerade kickoffgruppen oss att dagen började lida mot sin… *trumvirvel* gruppaktivitet! Vi delades in i olika matlag och skapade en fantastisk trerättersmiddag som vi alla var med och bidrog till.

Resten av middagen satt vi i matsalen tillsammans i våra matlag. Kickoffgruppen hade skapat en alldeles egen mordgåta som vi fick lösa under middagen.

På det stora hela var dagen otroligt lyckad och i alla fall undertecknad åkte hem nästkommande dag med ett stort leende på läpparna.

Att diskriminera i rekryteringar tänker (och hoppas jag) att de flesta av oss inte gör och inte heller strävar efter att göra. Men min tanke är om det verkligen är så att man aldrig diskriminerar? Kan det vara så att man har diskriminerat någon genom att inte vara medveten om sina egna fördomar? Eller att den goda viljan och magkänslan styr besluten om vem som blir anställd?

När jag har diskuterat med flera av mina kollegor på ANTS har vi alla varit överens om att det som bland annat är bra med IT-branschen är att man på grund av arbetskraftsbristen inte har råd att diskriminera. När vi letar efter kandidater bryr vi oss inte om namn, ursprung, ålder, utseende eller vad det nu kan vara, utan letar främst efter om de kan ha de kompetenser som efterfrågas i kravprofilen. Jag vet även att många försöker undvika diskriminering genom att använda sig utav kompetensbaserade rekryteringar- och tester. Detta delvis för att undvika att fördomar och att magkänsla är det som styr varför man anställer någon. Att rekrytera på magkänsla och inte en persons kompetens är något som min kollega Emma Forsberg har skrivit i om i ett blogginlägg som jag rekommenderar att läsa om ni är intresserade av det ämnet.

“Då är det magkänslan och god vilja som styr en i rekryteringen istället och man blundar för kompetenserna, det blir en osynlig diskriminering.”

Det som kan göra att man riskerar att diskriminera en person i en rekryteringsprocess är att det kommer från en god plats, exempelvis en önskan att ha mer mångfald på arbetsplatsen med mer kvinnor och yngre personer. Det kan komma från en strävan att få en mer jämlik arbetsplats och försöka anställa någon som är en minoritet på organisationen idag och således skapa en bättre organisationskultur. Risken med detta är att det i sin tur kan leda till att man i sina rekryteringar kanske överser vissa kompetenser till fördel av exempelvis en persons kön eller ålder. Då är det magkänslan och god vilja som styr en i rekryteringen istället och man blundar för kompetenserna, det kan bli en osynlig diskriminering. Därför kan tester vara till en fördel att börja med och risken att diskriminera någon i urvalet försvinner. Däremot kommer en intervju med personen ske någon gång under rekryteringsprocessen och där sådant som ens kön, etnicitet och ålder kommer fram. Då är frågan om risken för diskriminering fortfarande är lika stor eller har den minskat då personen redan befinner sig i processen?

Alla dessa frågor är inte helt lätta att få korrekta och ärliga svar på, för att det är en svår sak att erkänna att man gör och inte heller alltid är medveten om. Men jag väljer att tro på att människor är goda och de flesta i Sverige idag försöker undvika att diskriminera, fast alla inte gör det aktivt utan bara utgår från att man gör det. Jag tror att genom att ifrågasätta sig själv och varandra ständigt genom varje rekryteringsprocess om varför man går vidare med en kandidat eller inte, kan man undvika att diskriminera i större skalor. Ett exempel på att göra detta är att utgå från en kravprofil i rekryteringarna för då har man något mer konkret gällande kompetenser och personlighet att gå efter i intervjuer med kandidater. För är det inte fel på kompetenserna utan det är något annat som gör att man inte vill anställa någon, då är det verkligen viktigt att förstå varför och inte utgå ifrån “det kändes inte rätt bara”. Gör fler detta är jag övertygad om att diskrimineringar inom rekrytering kommer att minska och världen blir lite mer jämlik.

– Rebecka Jarnroth

Här kan du läsa om Ants rekryteringsprocess.

Renoveringen av kontoret är äntligen färdig!

Ants egna projektledare Sofia Odeen och Elin Filipp berättar om processen från första början: ”Först funderade vi på byta kontor helt, sen när Ants IT flyttade ut så fick vi plötsligt mer yta. Vi började då fundera på att göra om kontoret helt för att få en mer trivsam arbetsmiljö där vi kan växa som företag. […] Vi träffade lite olika arkitektfirmor för att få en förståelse för våra möjligheter och kostnader. Men vi valde sedan att projektleda det själva istället, med lite backup från Ikea. Vi körde 1-veckors sprintar för varje del i projektet. Bygga rum, lägga ut matta, placera ut möbler. […] Resultatet är nu på plats och alla på Ants verkar supernöjda med vårt nya och fina kontor!” berättar de.

”Det jag mest nöjd med är loungen – det ger oss möjlighet att ha möten på ett avslappnat och agilt sätt, något som är viktigt för oss” – Elin Filipp, HR-ansvarig.

Henrietta har gjort succé på Ants. Gång på gång landar hon rekryteringar åt de kunder som har nöjet att ha henne som researcher. Här kommer en kort intervju med en talang som är på god väg att blir ett proffs:

1. Varför valde du att börja på Ants?

Jag ville jobba på ett ungt och kreativt företag och fick redan under intervjuerna det intrycket av Ants. Här finns mycket energi och höga ambitioner. Att få möjlighet att jobba som konsult och få bred erfarenhet av rekryteringsbranschen lockade också.

2. Vad är din roll på Ants?

Jag jobbar idag som Talent Acquisition Consultant. Rollen innebär att jag som konsult jobbar för en eller två kunder i taget som researcher. Jag sitter måndag till torsdag hos kunden och på fredagar internt med kollegorna på Ants. Min främsta arbetsuppgift är att koordinera stora delar av de rekryteringsprocesser jag jobbar med. I arbetsuppgifterna ingår att formulera kravprofiler, skriva annonser, söka fram kandidater, hålla telefonintervjuer och ta referenser.

3. Vad har varit mest lärorikt under din första tid här?

Ett av mina första uppdrag var på Tobii som är ett internationell IT-företag med en riktigt cool produkt, eyetracking! Eftersom jag sitter på plats hos Tobii får jag möjlighet att ta del av deras kompetens vilket har varit väldigt utvecklande. Det har gett mig en större inblick i det faktiska arbetet som en HR-funktion gör och vad en karriär inom HR kan innebära.

4. Vad motiverar dig att gå till jobbet på morgonen?

En stor och klyschig anledning till att jag valde HR är för att jag vill jobba med människor. I min roll idag får jag verkligen göra det. Jag pratar dagligen med personer över hela världen med olika kompetenser och bakgrunder vilket är något jag verkligen tycker är roligt. Eftersom jag nyligen tog examen är det också viktigt för mig att utvecklas professionellt vilket jag gör varje dag både genom Ants och på plats hos min kund Tobii.

5. Vad möter du för utmaningar i din roll?

Att jobba med rekrytering i IT-branschen är en utmaning men en kul sådan! Det är många företag som vill åt samma kompetenser och det blir därför viktigt att vara kreativ och hitta nya tillvägagångssätt. Trots att jag är konsult och sitter hos min kund känner jag hela tiden att jag har mina kollegor på Ants i ryggen. Fredagarna på Ants blir såklart extra viktiga då det ger oss en möjlighet byta erfarenheter från veckan och bolla frågor som kommit upp.

”Jag älskar att misslyckas. Det känns alltid så bra efter att jag verkligen gjort bort mig”. Detta är ett påstående som du förmodligen inte hör så ofta.

Ingen människa tycker väl egentligen att det är särskilt kul att misslyckas men för vissa tar rädslan för att misslyckas över motivationen för att lyckas. Deras FOF, Fear of Failure, tar över. Ett problem som jag själv känt av många gånger, som jag ser många i min omgivning brottas med och som jag härmed vill lyfta och aktivt göra någonting åt.

Besvikelse, ilska, frustration, ledsamhet, ångest och förvirring. Det är bara några av de känslor som uppstår när vi misslyckas. Enligt Psychology today är detta känslor vi kan hantera. Det vi egentligen är rädda för vid misslyckanden är känslan av skam som uppstår. Samma artikel lyfter även tio tecken på att du känner rädsla för att misslyckas. Detta är tre exempel på tecken från listan. Här kan du läsa alla 10.

Om jag nämner Traf-O-Data, ringer det några klockor? Troligtvis inte. För en del kanske det gör det men jag tror att de flesta, precis som jag, känner igen Microsoft mer. Detta är två stycken företag grundade av Bill Gates men Traf-O-Data blev inte lika lyckat. Bill gates är ett exempel på en framgångsrik person som misslyckats och sedan lyckats. Henry Ford ett annat exempel då hans första två bilfirmor gjorde honom pank. J.K. Rowling fick nej av 12 bokförlag innan hon fick ett ja, Walt Disney fick sparken för att han ”saknade fantasi” osv. Historierna är många och jag tror ni förstår vart jag vill komma.

Givetvis kommer inte alla som misslyckats med någonting bli nya Bill Gates, J.K. Rowling eller Walt Disney men poängen är att ingen associerar dessa personer med deras misslyckanden utan deras framgång. Kan du komma ihåg senast du misslyckades ordentligt med något och inte lärde dig något utav det? Det kan inte jag.

Det är svårt att göra något åt FOF då det ofta sker undermedvetet och som med allt annat som sker omedvetet är det viktigt att lyfta och bli medveten för att kunna göra något åt det. På ANTS har vi under hösten provat på konceptet ”FuF” – Fuck up Fridays, inspirerat av Fuckup Nights.  Fuckup Nights är ett koncept som startade i Mexico och som nu har spridit sig världen över. De hostar events där personer ställer sig inför helt främmande människor och berättar om sina Fuckups. Jag och min kollega Agnes kände att det var något vi ville prova på och har tillsammans med andra kollegor provat på en egen variant på ANTS.

Varje fredag har vi frukost på kontoret med alla konsulter för att byta erfarenheter och kompetensutvecklas. Vi kände att detta var ett perfekt forum för att prova vår idé om Fuck Up Fridays.  Så vi delade in våra kollegor i grupper och diskuterade våra erfarenheter av Fuckups på tema ”mot kandidater”. Syfte med detta koncept är dels att främja en organisationskultur där man ser misslyckanden som lärdomar istället för misstag men också ett tillfälle där vi kan lära oss av varandra med erfarenhetsutbyte. Det ska bli spännande att se hur våra FuF frukostar vidareutvecklas.

Personligen jobbar jag på att bli bättre på att låta motivationen av att lyckas övervinna rädslan för att misslyckas och att se mina misslyckanden som lärdomar. Som Nelson Mandela en gång sa: I never lose. I either win or learn.

Hur jobbar du med din FOF? – Frida Wallentin